Co warto wiedzieć o usłudze SEO?

  Ostatnia aktualizacja: 05 marca 2024

Obecnie posiadanie swojej strony internetowej w sieci jest obowiązkiem każdego biznesu. To w Internecie ludzie szukają każdej informacji, produktów i usług. Jeżeli się tam nie znajdziemy, to zapewne pozbawimy się dużej liczby potencjalnych klientów. 

 

Samo stworzenie „wirtualnej wersji firmy” to nie wszystko. W sieci znajdziemy całą masę różnych stron. Jak potencjalny klient ma znaleźć akurat Twoją stronę? Jeżeli wpiszemy daną frazę w Google, a Twoja stronie nie pojawi się na pierwszej karcie wyników, to zapewne mało kto ją odwiedzi. 

 

Co zrobić by Twoja strona pojawiła się w czołówce wyników wyszukiwania? Odpowiedzią na to zadanie jest usługa pozycjonowania.

 

Pozycjonowanie stron - co to jest?

 

SEO (pozycjonowanie) to działania mające na celu optymalizację strony internetowej pod wyszukiwarki internetowe - np. wyszukiwarkę Google. To krótkie zdanie opisuje w skrócie dość zaawansowany proces, jakim jest pozycjonowanie. Proces bazuje na około 200 czynnikach, które wpływają na pozycję strony na konkretne słowa. 

 

W uproszczeniu chodzi o to, żeby po wpisaniu konkretnego słowa w wyszukiwarce, nasza strona pojawiła się na pierwszym miejscu wyszukiwania, a przynajmniej na pierwszej stronie.

Pozycjonowanie stron, a reklamy w Google Ads

Pozycjonowanie stron ma na celu uplasować stronę w TOP10 wyników organicznych. Czyli jakich?

 

*Wyniki organiczne to część wyników wyszukiwania, która nie obejmuje wyników płatnych, czyli tych pochodzących z reklam Google Ads. Wyniki płatne oznaczone są słowem “Reklama” i pokazują się zawsze na górze strony, przed wynikami organicznymi.

 

Sporą część pierwszej strony wyników zajmują więc strony internetowe, które zapłaciły by tam się znaleźć. Dzieje się to za sprawą kampanii prowadzonych w systemie Google Ads. Mają one swoje plusy i minusy. Główną zaletą jest to, że dzięki nim nasza strona może pojawić się na samej górze w szybkim czasie. Minusem tego rozwiązania jest to, że musimy za to zapłacić - często duże pieniądze. Jeśli wstrzymamy nasze reklamy - od razu znikamy z wyników wyszukiwania.


Pozycjonowanie nie daje spektakularnych efektów w szybkim czasie. To proces na którego wyniki trzeba poczekać. Efekty są  jednak długotrwałe, a zdobyte wyniki będą utrzymywały się przez długi czas. SEO należy traktować jak inwestycję, która zaowocuje w przyszłości.

Co zrobić przy wypozycjonować stronę w praktyce?

Jak wspominaliśmy wyżej, na pozycję strony w wyszukiwarce oddziaływuje około 200 czynników. Ich lista nie jest powszechnie znana i dostępna. Tylko Google tak naprawdę wie, ile ich jest i jakie one są.

 

Lata doświadczeń i różnych testów pozwoliły na ustalenie elementów, które są ważne dla pozycji strony. Niektóre są sprawdzone, niektóre kontrowersyjne, a inne są tylko domysłami. Dopasowanie się do tych czynników = pozycja strony.

 

Istotne elementy to przede wszystkim:

 

  • tytuł strony, o określonej długości
  • adres URL, krótki i zawierający słowo definiujące zawartość witryny
  • wartościowe treści

 

Wymienione wyżej rzeczy to tylko 3 czynniki, o których można by było pisać wiele więcej.

 

Na całe pozycjonowanie składa się ogół, jakim jest tworzenie wartościowych i unikalnych treści, zoptymalizowany kod strony, technologia, w jakiej strona jest wykonana (przekłada się na wydajność strony, która jest bardzo ważna w SEO), a także odpowiednie linkowanie (zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne).

Audyt - początek pozycjonowania

 

Zawierając umowę z firmą pozycjonującą, pierwszą rzeczą, którą otrzymamy jest audyt strony. Zawiera on kompletną analizę strony, w której ocenia się jej stan, a także przedstawia dalszy plan działania. Oprócz audytu strony analizowana jest także konkurencja. Do wykonania audytu używa się wielu narzędzi, które pozwalają na zbadanie poszczególnych elementów strony.

 

Co po audycie?

 

Gdy już mamy plan działania zaczynamy go wykonywać. Pierwsze zazwyczaj poprawkom ulega kod strony, linkowanie, a także architektura serwisu. Następnie modyfikowane lub wprowadzane są treści. Poprawiane jest linkowanie zewnętrzne, a także zdobywane są wartościowe linki, prowadzące do serwisu. Każda wprowadzona zmiana jest monitorowana, a także wyciągane są z niej wnioski. Nie zawsze zastosowana optymalizacja da nam oczekiwane efekty. Dlatego może być tak, że przyjęta strategia może być zmieniona.

 

 

Co musisz wiedzieć przed zleceniem pozycjonowania?

 

Pozycjonowaniem strony można zająć się samemu. Potrzebna jest jednak odpowiednia wiedza, a także niezbędne narzędzia, które zazwyczaj są płatne. Możesz również nieświadomie zaszkodzić swojej stronie np. nakładając na nią karę. Lepiej powierzyć optymalizację witryny specjalistom, którzy mają w tym doświadczenie. 

 

Ponadto pamiętaj o tym, że:

 

  • pozycjonowanie daje długofalowe efekty, które wymagają czasu, który z kolei zależny jest również od branży i konkurencji

 

  • każda strona pozycjonowana jest w sposób indywidualny (nie zawsze rzecz, która została zastosowana na innej stronie i zaowocowała, da efekty na Twojej). W przypadku gdy wybrana strategia się nie sprawdza, zmieniamy ją.

 

  • nie każda strona może zostać w pełni zoptymalizowana - może wynikać to z jej historii, nałożonych kar, a także z technologii, w jakiej jest wykonana

 

  • pozycjonowanie w dużym stopniu opiera się na doświadczeniu i wiedzy pozycjonera, ciągłym testowaniu, a także metodach prób i błędów

 

  • potrzebne będzie udzielenie pełnego dostępu do strony ( np. po to, by wykonać zmiany w kodzie witryny)

 

  • mimo tego, że strona zostanie wypozycjonowana na TOP5, nie oznacza to, że zwiększy się sprzedaż. Może ona zależeć od Twojej oferty, a także samego UX, który jest bardzo ważny w e-commerce.

Oferujemy również: