Co to jest remarketing?
Remarketing jest powszechnie stosowany w marketingu internetowym. Pozwala on na docieranie do potencjalnych klientów, którzy odwiedzili naszą stronę, obejrzeli produkt lub może nawet dodali go do koszyka, ale w ostateczności coś sprawiło, że nie dokonali finalizacji zakupu. Mogli nie być jeszcze gotowi na zakup lub pochłonięci szybkim tempem życia zapomnieć o opłaceniu koszyka. Reklama remarketingowa, która podąża za użytkownikiem, ma na celu przypomnienie o usługach, którymi był zainteresowany. Taka forma reklamy jest często bardzo skuteczna i kończy się powodzeniem. Użytkownik powraca na stronę internetową i dokonuje zakupu.
Rodzaje remarketingu
Remarketing może być wyświetlany na różnych kanałach i przyjmować różne formy:
- Remarketing standardowy – Przyjmuje formę banerów reklamowych. Istnieje dostosowanie reklam do zebranych list remarketingowych, a każda z list może być tworzona na podstawie innych kryteriów.
- Remarketing dynamiczny – Reklamy dynamiczne wykorzystują sklepy internetowe. Użytkownikom wyświetlają się konkretne produkty lub usługi, które wcześniej oglądali na danej stronie internetowej.
- Remarketing mailowy – Opiera się na tworzeniu kampanii reklamowych skierowanych do użytkowników, którzy są związani ze sklepem. Mogą to być osoby, które już kiedyś dokonały zakupu lub które pozostawiły swój adres e-mail. W remarketingu mailowym najważniejsza jest rozbudowa bazy adresów email i zarządzanie nimi. Nowych użytkowników do pozostawienia adres mailowego można zachęcić np. rabatem na pierwsze zakupy.
- Remarketing video – Może przyjąć różne formy. Może być prezentacją produktu, poradnikiem, webinarem, recenzją, transmisją na żywo. Platformy na jakich reklamy video mogą się pojawić to między innymi Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin czy TikTok.
- Remarketing na Facebooku – Może przyjmować dwie formy, a do jego wdrożenia potrzebny jest specjalny kod, który wklejony na stronę internetową, może dostarczać dane o użytkownikach i ich działaniach. Umożliwia to personalizowanie reklam pod konkretną grupę odbiorców.
Jak działa remarketing?
Wyświetlanie kampanii osobom, które wcześniej odwiedziły stronę, jest możliwe dzięki przechowywaniu informacji o użytkowniku za pomocą plików cookies. Dzięki tzw. ciasteczkom możliwe jest zweryfikowanie, co oglądali na stronie, jakie podstrony odwiedzili, a nawet, na jakim etapie koszyka zakupowego byli. Pliki cookies pozwalają dowiedzieć się zatem o aktywnościach użytkownika i czasie, jaki spędził na stronie. Dzięki takim informacjom można stworzyć konkretne listy remarketingowe, wyodrębniając potencjalnie najbardziej zainteresowaną grupę odbiorców.
Taką formę reklamy można również wykorzystać w przypadku stałej bazy klientów. Niedawny zakup produktu przez stałego klienta można wykorzystać do ponownego zainteresowania podobnymi ofertami, oferując mu przykładowo rabaty.
Kiedy warto wykorzystać remarketing?
Remarketing to popularna metoda, która pozwala przypominać klientom o swojej firmie. Ścieżka klienta do zakupu jest długa i nie zawsze może kończyć się zakupem. Warto w takim przypadku skorzystać z dostępnych metod, które mogą sprawić, że użytkownik, widząc reklamę produktów, które go interesowały, może ponownie rozważyć zakup lub skorzystanie z usługi.
Sprzedaż produktu jest przeważnie głównym celem stosowania takiego typu reklam, ale może ona pomóc również w budowaniu świadomości marki. Osoba zainteresowana danym produktem, która porzuciła finalizację zakupu, a która ponownie rozważa poszukiwania interesującego go towaru – może przypomnieć sobie reklamę i firmę, która stosowała taką formę kampanii. Jest więc to ciekawa możliwość dotarcia ponownie do potencjalnego klienta.
Korzyści remarketingu
Docieranie do potencjalnych odbiorców jest w wielu firmach priorytetowym działaniem, mającym na celu stabilną rozbudowę bazy klientów. Promowanie swojej firmy w sieci jest możliwe na naprawdę wiele sposób i warto wykorzystywać dostępne metody, które mogą pomagać w rozwoju firmy. Kampanie remarketingowe pozwalają podejmować konkretne działania do spersonalizowanych grup użytkowników. Wykorzystywanie takiej formy reklamy pozwala na ponowne dotarcie do osób, które odwiedziły stronę. Korzyściami płynącymi z działań kampanii może być między innymi:
- Zwiększenie konwersji – Kampanie remarketingowe mogą doprowadzać do konwersji na stronie.
- Duży zasięg – Kampanie można stosować w sieci reklamowej Google, a także docierać do potencjalnych klientów za pomocą social mediów. Dzięki temu reklama remarketingowa ma duży zasięg i może dotrzeć do większej grupy odbiorców.
- Możliwość spersonalizowania reklam pod konkretną grupę odbiorców – Personalizacja kampanii remarketingowej to świetna opcja, aby docierać z reklamą do właściwej grupy odbiorców, która rzeczywiście może być zainteresowana usługami czy produktami firmy. Tym samym istnieje większe prawdopodobieństwo, że trafienie do prawidłowego odbiorcy, przyniesie pozytywny skutek w postaci zakupu.
- Dużo możliwości formatu reklamy – Reklama może przyjąć różne formy, banerów graficznych, video, może być wykorzystywany w mailingu.
- Zwiększenie świadomości marki – Każdorazowo zauważona reklama remarketingowa może doprowadzić do lepszego poznania i zapamiętania marki. Użytkownik, który rozważa ponownie zakup produktu, może skusić się bardziej ku firmie, która mu o sobie przypominała.
Remarketing w Google Ads
Kampanie remarketingowe w Google Ads pozwalają na wyświetlanie np. reklam graficznych, które zachęcą użytkownika do powrotu na stronę. Mogą one prezentować dokładnie taki produkt lub usługę, jaką przed chwilą oglądał potencjalny klient albo konkretną przygotowaną przez nas reklamę. W przypadku pierwszego rozwiązania — czyli określonej kreacji graficznej mamy do czynienia z remarketingiem standardowym. Reklamy będą wyświetlać się tym wszystkim, którzy odwiedzili dane podstrony. Jeżeli wyświetlamy dokładnie takie same produkty, jakie oglądał użytkownik jest to remarketing dynamiczny.
Remarketing na Facebooku
Oprócz Google Ads działania możemy podejmować również na innych platformach. Jedną z nich jest Facebook, który oferuje dwa typy remarketingu – statyczny i dynamiczny.Dnamiczny polega na wyświetlaniu użytkownikom reklam z produktami, które wcześniej oglądał na stronie internetowej, Facebook automatycznie wybiera produkty, jakie wyświetla. Remarketing statyczny natomiast oznacza reklamy, które są tworzone do konkretnej grupy użytkowników. Każdemu wyświetla się ta sama reklama, lecz można je dostosować do osób, bazując na zebranych informacjach.
Aby korzystać z reklam na Facebooku, należy zainstalować Piksela – fragment kodu, który umieszczony na stronie internetowej, może śledzić działania użytkownika. Facebook Ads daje duże możliwości targetowania konkretnych grup odbiorców, dlatego korzystanie z remarketingu Google Ads i dopełnianie go reklamami pojawiającymi się na Facebooku, może dać więcej możliwości dotarcia do potencjalnych odbiorców marki.