Jaki system dla firmy wybrać? CRM vs. ERP

  Ostatnia aktualizacja: 05 marca 2024

Wstęp

W obecnych czasach zarządzanie firmą bez żadnego programu wspomagającego to nie lada wyzwanie. Różne systemy informatyczne znacznie je ułatwiają. Pozwalają na sprawne zarządzanie i wspomagają wiele procesów zachodzących w przedsiębiorstwach - zarówno tych małych, jak i dużych. 

Zapraszamy do przeczytania artykułu, z którego dowiecie się co to systemy CRM oraz ERP, do czego służą, dla kogo są tworzone, jakie są ich zalety, a także porównamy je ze sobą. Jeżeli zastanawiacie się nad wyborem systemu dla swojej firmy, być może wasze wątpliwości zostaną rozwiane.

 

Co to jest system CRM?

 

Oprogramowanie CRM to w skrót od ang. Customer Relationship Management w dosłownym tłumaczeniu oznacza “zarządzanie relacjami z klientami”. To całe sformułowanie dotyczy całości filozofii CRM, czyli ogólnych zadań mających na celu podwyższanie zadowolenia klienta i zaspokajanie jego potrzeb. To ciągły proces, którego zadaniem jest udoskonalenie procesu zarządzania relacjami z klientami. 

 

Stwierdzenie wydaje się dość skomplikowane, jednak w skrócie chodzi o obszary sprzedaży i marketingu. Między innymi można wyróżnić tu segmentowanie bazy kontrahentów, zaangażowanie klienta w rozwój oferty, skupienie na utrzymaniu klienta, zalety obsługi potransakcyjnej, stała i dwukierunkowa komunikacja z klientem.

 

Do czego służy system CRM?

 

System CRM pomaga zadbać o cały proces zarządzania relacją z klientem. Przykładowo, jednym z głównych zadań jest uporządkowanie procesów sprzedażowych oraz marketingowych. W zależności od systemu to w jaki sposób przedstawiane są nam dane i procesy wygląda inaczej. Koordynacja pracy to jedna z rzeczy, jaką powinien zapewnić system CRM. Stanowi on także bazę informacji dla wszystkich pracowników danej firmy. Oprogramowanie np. pozwala na generowanie raportów, które będą szczególnie ważne dla kierownika. Pozwolą one na mierzenie skuteczności danej strategii marketingowej. System posłuży oczywiście również do tworzenia bazy kontrahentów, a także do zarządzania dokumentami takimi jak oferty, zamówienia czy faktury.

 

Zalety systemu CRM

 

Wdrożenie systemu CRM pozwoli na osiągnięcie wielu korzyści. Są to np.:

 

  • zorganizowanie firmy - łatwa możliwość organizacji i przechowywania danych (zautomatyzowana). Wyszukiwanie, analizowanie i dostęp do nich z dowolnej lokalizacji
  • automatyzacja systemów księgowych - systemy zazwyczaj są zintegrowane z systemami księgowymi i magazynowymi. Pozwala to na sprawne tworzenie faktur, księgowanie itp.
  • obsługa magazynu - kompleksowe zarządzanie magazynem, kompletacja wysyłek, wystawianie dokumentów itp.
  • skalowanie systemu - system tworzony jest specjalnie “pod” daną firmę. Pozwoli to na idealne dopasowanie modułów, tworzenie indywidualnych rozwiązań itd.

 

Co to jest system ERP?

System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to system planowania zasobów przedsiębiorstwa. Oprogramowanie stanowi połączenie wielu modułów, które obejmują wszystkie obszary firmy np. produkcję, handel, księgowość, marketing, logistykę. Jest to solidny system informatyczny, który wspomaga zarządzanie i realizację wszystkich procesów w firmie.

 

Do czego służy system ERP?

Często bywa tak, że w firmach poszczególne działy pracują na innych systemach - sprzedaż korzysta z jednego oprogramowania, magazyn z kolejnego, a księgowość jeszcze z innego. Zbierane informacje są przechowywane w różnych bazach danych i korzystanie z nich bywa utrudnione, a zarządzanie firmą nieefektywne. ERP pozwala na gromadzenie tych informacji w jednej wspólnej bazie danych, co pozwala zintegrowanie wszystkich obszarów firmy w jednym miejscu.

 

ERP i CRM - podstawowe różnice

Oba systemy stanowią narzędzia, które pozwalają na poprawę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Można powiedzieć, że w przypadku systemu ERP mamy do czynienia z kompleksową integracją wszystkich procesów zachodzących w organizacji. W systemie CRM mamy do czynienia z integracją procesów marketingowych, obsługi klienta, czy sprzedaży. W skrócie zakres systemu CRM jest mniejszy. Ponadto, działanie ERP nie będzie, aż tak widoczne z perspektywy klienta, z tego powodu, że system ten usprawnia działanie firmy od wewnątrz. CRM natomiast dotyczy relacji z klientem, więc ich działalność z perspektywy klienta będzie z pewnością zauważalna.

Dla kogo system CRM, a dla kogo ERP?

System CRM oraz ERP wzajemnie się uzupełniają. Warto więc zdecydować się na oba. Jeżeli jednak nie możemy sobie pozwolić na wprowadzenie dwóch systemów, należy wybrać rozwiązanie, które będzie bardziej potrzebne. W rezultacie CRM będzie bardziej potrzebny mniejszym przedsiębiorstwom, które chcą pozyskać nowych klientów, zatrzymać obecnych, a także umocnić wizerunek firmy na zewnątrz. System ERP z kolei znajdzie zastosowanie w przypadku większych firm, które opierają swoją działalność na obrocie towarowym. Pozwoli to na uzyskanie kontroli nad całością przedsiębiorstwa.

Oferujemy również: