innWeb.pl

Logo innWeb.pl

Wszystkie artykuły
Dlaczego strona nie pokazuje się w Google?

Wpisujesz nazwę swojej strony w wyszukiwarce Google i nie znajdujesz swojej witryny?

 

  • Wynika to z tego, że Twoja strona prawdopodobnie nie została zindeksowana lub na tej drodze pojawiły się pewne problemy…


W tym artykule wyjaśnimy Wam temat indeksowania stron, który stanowi jedną z podstaw pozycjonowania. Przybliżymy także temat różnych problemów z indeksowaniem, z którymi możemy spotkać się w narzędziu Google Search Console.

 

Co to jest indeksowanie strony?

Wyszukiwarka Google to jedno z głównych miejsc, z którego pozyskujemy ruch na naszą stronę. Żeby użytkownicy Internetu mogli ją tam znaleźć, nasza strona musi znajdować się w katalogu Google, czyli gigantycznym zbiorze stron. Żeby się tam znalazła musi pierwsze zostać zindeksowana.

 

Indeksowanie strony to analiza plików, które składają się na naszą witrynę. Jest to proces wykonywany przez tzw. roboty indeksujące, czyli specjalne programy. Samo działanie wyszukiwarki Google możemy podzielić na 3 etapy:

 

  • skanowanie witryny - roboty nieustannie szukają i skanują nowe adresy URL, podczas którego pobierają one zarówno content oraz strukturę kodu. Samo skanowanie jest pierwszym krokiem - czyli zdobyciem informacji o nowej stronie w Internecie. Taką informację Google zdobywa śledząc linki ze znanych już stron lub dzięki przesłanym mapom witryn (sitemapa).

 

  • indeksowanie witryny - gdy strona zostanie już wykryta, następuje jej indeksowanie, czyli analiza tekstu, obrazów i innych plików, a następnie przechowywanie ich w indeksie Google. Podczas tego etapu sprawdzana jest tematyka strony, a także rozpoznawane jest to, czy witryna nie jest kopią, nie jest duplikatem itp. Tego typu problemy mogą spowodować, że strona zostanie wykluczona z wyników wyszukiwania.

 

  • wyświetlanie wyników wyszukiwania - po wpisaniu określonego zapytania, wyszukiwane są w indeksie najbardziej pasujące i trafne strony. To, która strona będzie najlepsza, jest zależne od wielu czynników tj. lokalizacja, język, czy też urządzenie, na jakim działamy.

 

Jak sprawdzić, czy strona jest dodana do indeksu Google?

 

Istnieją dwa sposoby, które pozwalają na zweryfikowanie tego, czy strona została zindeksowana. Jest to komenda site, oraz narzędzie GSC

 

  1. formuła site:

 

Najprostszy sposób to wpisanie do wyszukiwarki Google formułę site:domena (np. site:innweb.pl). Zobaczymy wtedy listę zindeksowanych stron, a także ich wygląd w wynikach wyszukiwania. Możemy również wpisać dowolną podstronę.

 

  1. narzędzie Google Search Console

 

Jest to bardziej zaawansowane narzędzie, służące między innymi do sprawdzenia indeksowania witryn. Znajdziemy tam również możliwość przesłania mapy witryny, sprawdzimy skuteczność naszej strony, ilość wyszukiwań, obsługę na urządzeniach mobilnych i więcej.

 

 Żeby sprawdzić informacje na temat indeksowania należy przejść do zakładki “Stan”. Twoim oczom ukaże się tabelka wraz z wykresem. Znajdziemy tam błędy dotyczące indeksowania, strony prawidłowe, a także wykluczone.

 

Jak długo czekać aż nowa strona pojawi się w indeksie?

 

Jeżeli dopiero co stworzyliśmy naszą stronę to z niecierpliwością czekamy, aż zostanie ona zindeksowana. Dzięki temu pokaże się ona wynikach wyszukiwania, a jeżeli będzie trafna i odpowiednio wypozycjonowana trafi na nią nasz klient.


Jeżeli chodzi o pytanie ile trwa indeksowanie strony, to niestety nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Z doświadczenia wynika, że indeksowanie może trwać od kilku dni nawet do kilku miesięcy. W tym czasie nasza strona może zostać wykryta, a także może ją spotkać inny los - np. może zostać wykluczona z indeksu. W takim wypadku należy zastanowić się dlaczego tak się stało, poprawić stronę oraz ewentualne błędy i poprosić o ponowne indeksowanie.

 

 

Google Search Console - co to jest?

GSC to bezpłatne narzędzie od Google, które pozwala na monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania, a także dbanie o inne aspekty z tym związane. Żeby zacząć go używać należy przejść proces weryfikacji. Ma on za zadanie sprawdzić, czy dana osoba ma uprawnienia do domeny. Istnieją różne metody weryfikacji m.in. za pomocą konta Google Analytics, lub za pomocą tagów HTML. Dzięki dostępowi do GSC możemy na bieżąco monitorować naszą stronę, a także sprawdzać różne raporty, które dostarczą nam dużej wiedzy na temat naszej witryny. Jest to jedno z podstawowych narzędzi pozycjonera.

Strony wykluczone z indeksowania i rozwiązania problemów

W zakładce “Stan” w GSC, dowiemy się nie tylko o zindeksowanych stronach, ale również zostaną nam przedstawione różne ostrzeżenia, błędy, oraz zakładka o wartości “wykluczono”. W tym ostatnim przypadku strona nie została zindeksowana, ponieważ zostało uznane, że było to zamierzone. Mogą się tu znaleźć strony zduplikowane, które już zostały zindeksowane, strony z dyrektywą “no index” i więcej. Każdy stan ma określoną przyczynę, którą znajdziemy w szczegółach raportu.

 

Poniżej przedstawiamy Wam przykładowe przyczyny oraz możliwości ich rozwiązania.

 

  • strona wykryta - obecnie nie zindeksowana

W tym przypadku robot odkrył naszą stronę, jednak jeszcze jej nie zindeksował. Najczęściej dzieje się tak, ponieważ próba zindeksowania przeciążyła stronę. Robot wróci do takiej strony po raz kolejny w innym czasie. Proces indeksowania wymaga czasu, dlatego warto monitorować wykryte strony.


strona zawiera przekierowanie

Podane adresy URL to przekierowania na inne adresy, dlatego nie zostały dodane do indeksu.

 

  • strona wykluczona za pomocą tagu “noindex”

Jeżeli nie chcemy by dana strona trafiła do indeksu oznaczamy ją dyrektywą “no index”. Gdy robot natrafi na taki zapis, wie o tym, że strona nie jest przeznaczona do indeksowania. Strony, które warto oznaczać takim tagiem to np. strony z wynikami wyszukiwania, sortowania produktów, logowania, rejestracji, regulaminu itp.

 

  • strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana

Oznacza to, że strona została zeskanowana, ale nie dodano jej do indeksu. Być może potrzeba czasu i strona zostanie dodana do indeksu w innym terminie. Często jednak jest tak, że dany adres URL widnieje tam od dłuższego czasu. Dlaczego?

 

Możliwe, że content strony nie jest wartościowy, a robot ocenił stwierdził, że URL ma niską jakość i zajął się analizą innych materiałów. Rozwiązaniem może być rozbudowanie strony,  zdobycie do niej więcej linków i uczynienie jej bardziej wartościową. Mimo naszych starań może zdarzyć się tak, że nasze starania zawiodą, a rozwiązaniem problemu jest cierpliwość. Doświadczenie mówi, że czasami na dodanie strony musimy czekać nawet kilka miesięcy.

 

  • nie znaleziono (404)

Strona, która została wykryta zwraca błąd 404. Możliwe, że istniała wcześniej ale została usunięta. Ten błąd nie jest problemem o ile jest zwracany celowo. Jeżeli strona została przeniesiona należy użyć przekierowania 301 do nowej lokalizacji.


Więcej informacji na temat stanu w indeksie znajdziecie tutaj.

 

 

Podsumowanie

 

Reasumując, żeby strona została zindeksowana, musi spełniać określone warunki. Samo zindeksowanie strony nie jest równoznaczne z tym, że pojawi się ona w czołówce wyników wyszukiwania. Na tą pozycję wpływa wiele innych elementów zwanych czynnikami rankingowymi. Nie są one powszechnie znane, a także mogą ulegać zmianie. Odpowiednie wpasowanie się pod te wytyczne wpływa na pozycję strony, a tym zajmuje się proces, jakim jest pozycjonowanie strony.

Oferujemy również: