Pozycjonowanie to czasochłonny proces, na który składa się wiele czynników i elementów. Na pierwsze efekty często musimy czekać kilka miesięcy. Czy jest jakiś sposób, żeby to przyśpieszyć?
Można powiedzieć, że tak - jednak sumarycznie przyniesie to tylko negatywne skutki, a także może się skończyć zbanowaniem naszej strony, Efektem będzie to, że naszej witryny wyszukiwarce nie odnajdzie nikt.
Poniżej przedstawiamy Wam artykuł o Black hat SEO, czyli technikach pozycjonowania, których warto się strzec.
Co to jest SEO?
Pozycjonowanie w skrócie to działania mające na celu wynieść naszą witrynę na szczyt wyników wyszukiwania. Chodzi o to, by wyświetliła się ona na pierwszych miejscach w wyszukiwarce bądź mapach Google na określone słowa kluczowe.
Proces pozycjonowania składa się z wielu etapów i wpływa na niego wiele czynników. Na pierwsze, stałe efekty musimy czekać czasem kilka miesięcy. Samo dostanie się do czołówki takiej jak TOP3, czy TOP5 może trwać nawet kilka lat. Często więc pojawia się pytanie jak zrobić to szybciej? Jeżeli faktycznie chcemy wypozycjonować stronę to odpowiedź jest prosta - nie da się. Istnieje jednak coś takiego jak Black Hat SEO…
Co to jest Black Hat SEO?
Każda strona znajdująca się na czołowych miejscach w wyszukiwarce np. w TOP3 z pewnością wymagała ogrom pracy, by ją tam uplasować. Jednak jak to zazwyczaj bywa do osiągnięcia celu są dwie drogi. Pierwsza to ta poparta solidną pracą, a druga to pójście na skróty - w myśl zasady “po trupach do celu”.Takie drogi możemy również wyróżnić w pozycjonowaniu stron.
Pierwsza z nich to White Hat SEO. Technika ta charakteryzuje się pozycjonowaniem stron w oparciu o zasady i wytyczne stawiane przez Google.
Ta druga droga to Black Hat SEO, czyli próba oszukania algorytmów Google i uplasowanie domeny jak najwyżej używając najróżniejszych zakazanych metod.
Skąd termin Black Hat SEO i White Hat SEO?
Black Hat oraz White Hat, czyli czarne oraz białe kapelusze nawiązują do westernów z lat 50. To właśnie w tych filmach złe charaktery nosiły czarne kapelusze, natomiast dobre postacie ubierały biały kolor kapelusza. Czarny kapelusz symbolizuje więc czarny charakter.
Techniki Black Hat SEO kiedyś
Kiedy pozycjonowanie nie było jeszcze tak popularne, stosowane były różne działania, które w szybkim czasie zmieniały pozycję stron. Metody te jednak nie miały na celu dbania o użytkowników i pokazywania im wartościowych wyników. Miały one na celu wybić stronę do góry - nieważne jaką.
Google szybko wykrył problemy i zauważył, że wysokie miejsca zajmują strony, które nie mają zbyt wiele do zaoferowania. Pierwsza miejsca zajmowały adresy URL, które nie odpowiadały na pytania zadawane przez użytkowników - rządził SPAM. Nie trzeba było długo czekać na reakcje Google. Wprowadzono poprawki algorytmu wyszukiwarki. Największe zmiany dostały nazwy:
Aktualizacja Panda - do Polski trafiła w 2011 roku. Ukarane zostały witryny, których jakość była niska. Oznacza to między innymi, że teksty na nich były zduplikowane, skopiowane, występowały jedynie listy słów kluczowych itp.
Aktualizacja Pingwin - Po raz pierwszy zaowocowała w 2012 roku. Tym razem celem były strony, które stosowały nienaturalne linkowanie zewnętrzne. Kiedyś by poprawić pozycję strony wystarczyło, że zdobyto do niej wiele linków, nieważne jakiej wartości i jakości. Liczyła się tylko ich liczba. Obecnie pozyskiwanie linków ze stron niskiej jakości może tylko zaszkodzić.
Black Hat SEO - przykłady nieuczciwych technik
- nadużywanie słów kluczowych (keyword stuffing)
Chodzi tutaj o upychanie fraz na stronach i podstronach. Na witrynach były umieszczane treści składające się praktycznie z samych fraz kluczowych. Należy trzymać się zasad, że słowa kluczowe powinny występować w tekstach naturalnie.
- maskowanie treści (cloaking)
To co widzi użytkownik, a to co widzi robot skanujący stronę to dwie różne rzeczy. Przykładowo użytkownik zobaczy obrazek, a robot tekst. W przypadku Black SEO był to tekst pełen różnych słów wypisanych po przecinku. Takich elementów na stronie, które wyglądają inaczej w zależności od tego kto je przegląda, występuje wiele więcej.
Innymi nieuczciwymi sposobami na ukrycie treści jest umieszczanie tekstu w kolorze białym lub w kolorze tła, tak by był niewidoczny. Ustawienie rozmiaru czcionki na 0 to kolejna opcja by to osiągnąć. Podobnie na stronie starano się ukryć linki.
- systemy wymiany i farmy linków
Tak jak wcześniej zostało wspomniane ilość linków ogromne miała znaczenie. Obecnie również ma, jednak ważna jest ich jakość. Wcześniej popularne było kupowanie i sprzedawanie linków niskiej jakości na masową skalę, wymienianie się nimi, a także inne zautomatyzowane działania.
Opcji nieuczciwych technik pozycjonowania stron jest więcej. Można tutaj wskazać jeszcze tworzenie podstron w obrębie jednego serwisu, a następnie linkowanie z nich do ważnej części witryny, nadużywanie danych strukturalnych, ukryte przekierowania 301 i wiele więcej.
Co jeśli strona była pozycjonowana w myśl Black Hat SEO?
Na stronę, która była pozycjonowana powyższymi sposobami mogły zostać nałożone różne ograniczenia i kary.
Pierwsza z nich to nałożenie filtra algorytmicznego od Google - jest to tymczasowa kara, która objawia się obniżeniem pozycji o kilkadziesiąt pozycji.
Drugie ograniczenie to kara nałożona ręcznie przez pracownika Google. W przypadku tej kary możemy dowiedzieć się o jej nałożeniu z narzędzia Google Search Console. Tam też znajdziemy o niej więcej informacji, a także o tym jak się jej pozbyć.
Ostatnia kara z jaką możemy się spotkać jest nałożenie bana od Google. Oznacza to zniknięcie całej witryny z indeksu wyszukiwarki. Jest to najwyższa forma kary i wynika z łamania wytycznych przez webmasterów. Przyczyną może być ukrywanie treści, przekierowania, ukrywanie linków itp.
Żeby sprawdzić, czy strona znajduje się w indeksie można użyć komendy site:Twojadomena. To, że Twoja strona się tam nie pojawi nie zawsze musi oznaczać bana. Mogą być inne powody, o których dowiesz się tutaj.
W celu pozbycia się bana od Google należy znaleźć jego przyczynę, a także naprawić to co sprawiło, że strona została ukarana. Następnie trzeba zwrócić się do Google z prośbą o zdjęcie bana.
Jeżeli na stronę została nałożona kara to należy jak najszybciej pozbyć się błędów, które ją wywołały. Żeby to zrobić należy zastanowić się i przeanalizować co zostało źle zrobione. Pomóc w tym może kompleksowy audyt, który zbada stronę pod tym kątem.
Podsumowanie
Black Hat SEO to techniki pozycjonowania stron, których nie warto używać. Mogą one zaszkodzić witrynie, a wyeliminowanie skutków jakie mogą wywołać może trwać wiele czasu. Warto więc uważać na agencje SEO, które swoim klientom gwarantują wysokie pozycje w krótkim czasie. Optymalizacja stron wymaga czasu i dużego doświadczenia, dlatego warto zaufać specjalistom.