Nie bez powodu mówi się, że kiedy nie ma Cię (jako firmy) w Internecie, to tak naprawdę nie istniejesz. A może warto łagodniej to ująć i powiedzieć, że z pewnością bardzo mocno ograniczasz swoje możliwości. Internet to potężne narzędzie, dzięki któremu można dotrzeć do wielu osób. W biznesie głównie chodzi o to, by docierać do nowych potencjalnych klientów, dlatego prowadząc firmę, dobrze, kiedy również Twoje działania opierają się na docieraniu do nowych odbiorców. Jak promować firmę w Internecie? Cóż, do tego zadania można podejść na kilka różnych sposobów, ale zacznijmy od najprostszego, czyli wizerunku Twojej marki.
Wizerunek w pierwszej kolejności
W pierwszej kolejności powinieneś się skupić na ogólnym pojęciu wizerunkowym. Tworzenie spójnej komunikacji wizerunkowej jest niezwykle istotne. Marka, którą chcesz promować, to nie tylko określone logo czy nazwa. Cała struktura komunikacji z klientem, czy to, w jakich obszarach działasz, określa Twój wizerunek i przewodzi Twojej marce. To, z czym kojarzą lub będą kojarzyć Cię Twoi Klienci, to nieodłączny element budowania i rozwoju biznesu.
Tworząc markę, należy pamiętać o spójności wszystkich elementów, na które składa się Twój wizerunek. Jeśli zamierzasz promować swój biznes w Internecie, to powinieneś zastanowić się nad swoją grupą odbiorców.
Określenie osób, do których chciałbyś trafiać, znacznie ułatwia sprawę budowania marki. Tworząc stronę internetową dla osób lubujących kulinaria, wiesz, że Twoją grupą odbiorców będą najprawdopodobniej użytkownicy, którzy interesują się tym tematem. To daje Ci możliwości promocji na konkretnych kanałach. Z pewnością w przypadku, kiedy zajmujesz się zawodowym gotowaniem, chciałbyś promować swoje przepisy, a może nawet sprzedawać własną książkę kucharską, dobrymi kanałami może okazać się YouTube i Facebook. Również strona internetowa może mieć duży sens, bo codziennie mnóstwo osób poszukuje wszelkich przepisów, które mogą wykorzystać, przygotowując obiad dla rodziny, czy piekąc tort na urodziny babci. Pytanie tylko, co zrobić, by takie osoby trafiły właśnie na Twoją stronę?
Promocja firmy w Internecie
Jeśli zastanawiasz się, jak promować firmę w Internecie i rozmyślasz o własnej stronie internetowej, to musisz wiedzieć, że samo stworzenie strony nie wystarczy. Zaprojektowanie i wdrożenie schludnej, funkcjonalnej i intuicyjnej strony to jedno, należy jednak jeszcze obmyślić plan, jak promować firmę w Internecie za pomocą tej strony. A to zadanie nie zawsze należy do najprostszych.
Istnieje wiele sposobów promocji biznesu w Internecie. Wybór odpowiedniej metody może być uzależniony od branży, budżetu, wielkości konkurencji. Nie dla każdego biznesu sprawdzą się te same rozwiązania co u innych. Niekiedy może okazać się, że w przypadku Twojego biznesu bardziej opłacalnym rozwiązaniem będzie promocja na YouTube lub za pomocą reklam płatnych Google Ads. Wszystko jest uzależnione od Twojej branży, konkurencji i ogólnego pomysłu i planu na rozwój firmy.
Jak promować firmę w Internecie za pomocą strony internetowej?
Jeśli jednak wybrałeś swój kanał promocji i jest nim strona internetowa, i wiesz, że ten obszar jest obszarem, który da Ci pole do rozwoju, to może Cię ciekawić, w jaki sposób można promować taką stronę internetową. Jednym z dwóch najpopularniejszych rozwiązań są reklamy płatne Google Ads. W przypadku reklam Google Ads przygotowujesz kampanie, które mają trafiać do osób wpisujących konkretne frazy kluczowe powiązane z Twoją branżą. W reklamach Google Ads płacisz za kliknięcie. Koszt takiego kliknięcia może jednak być bardzo różny. Zaczynać się może od paru groszy, do nawet kilkudziesięciu złotych za kliknięcie (w przypadku bardzo popularnych fraz). Wszystko zależy tutaj również od branży i konkurencji. Jeśli konkurencja jest duża i także prowadzi działania marketingowe, wykorzystując reklamy sponsorowane, koszty Twoich reklam mogą być naprawdę spore. Nie każdy mniejszy biznes ma możliwości na taką promocję, dlatego drugą metodą budowania widoczności na stronie internetowej jest budowanie jej poprzez działania pozycjonujące, zwane również SEO.
Dlaczego pozycjonowanie strony internetowej jest ważne?
Pozycjonowanie strony internetowej może przynieść szereg korzyści. To nie tylko zwiększenie widoczności strony na najbardziej pożądane i adekwatne frazy kluczowe odpowiadające działalności firmy. Widoczna firma to również budowanie świadomości istnienia marki.
Załóżmy, że sprzedajesz sukienki na wesela. Twoje kreacje charakteryzują się nie tylko jakością, ale również przystępnymi cenami. Posiadasz stronę internetową, pozycjonujesz ją i jesteś na wysokich pozycjach. Zaczynasz trafiać ze swoją ofertą do szerszego grona odbiorców. Zyskujesz klientów. Nazwa Twojej firmy zaczyna przewijać się w podświadomości użytkowników, którzy szukają kreacji weselnych. Niektórzy być może kiedyś trafili na Twoją stronę, dzięki wynikom organicznym, które zawdzięczasz pozycjonowaniu. Dzięki temu, że już raz poznali Twoją stronę, w przyszłości mogą do Ciebie chętniej wracać. Pojawianie się w podświadomości użytkowników jako marka sprzedająca konkretne produkty jest niezwykle istotnym elementem strategii budowania siły marki.
Pozycjonowanie natomiast daje szerokie możliwości rozwoju firmy na różne obszary. Znalezienie odpowiedniej grupy odbiorców nie zawsze jest zadaniem łatwym. Posiadanie biznesu, który prowadzisz w Internecie, wymaga stałej kontroli i monitoringu. Wypozycjonowanie się nawet na kilka fraz może przynieść Ci znacznie więcej korzyści niż pozostawienie strony samej sobie. Osoba, która trafi na Twoją stronę, dzięki frazie odpowiadającej działalności/ofercie Twojej firmy, może również sprawdzić inne produkty, które oferujesz. Dzięki tym kilku frazom, które wypozycjonujesz wysoko i które są wyszukiwane, jesteś w stanie zdobyć wartościowy ruch na swoją stronę. A być może nawet zachęcić potencjalnego klienta do zakupu.
Czy pozycjonując stronę, będę pierwszy od razu?
Dobrze, chciałbyś pozycjonować stronę i zastanawiasz się, czy będziesz pierwszy od razu? Niestety, to nie jest takie proste. Oczywiście wszystko zależne jest od wielu czynników, takich jak zmiany algorytmów czy działania konkurencji. Jeśli na najbardziej popularne frazy mierzysz się z dużymi stronami, nie możesz oczekiwać efektów od razu i na stałe. Pozycjonowanie to długotrwały proces. Wymaga niekiedy wielu miesięcy (a nawet lat w przypadku bardzo popularnych fraz), aby osiągnąć topowe pozycje.
Tutaj dla przykładu możemy wziąć duże sklepy z odzieżą, które prowadzą również sprzedaż internetową. Czy mały sklep internetowy oferujący sukienki letnie ma szansę prześcignąć taką konkurencję jak Reserved, Mohito czy Zalando? To zadanie może wydawać się niewykonalne i zazwyczaj takie jest. Ci konkurenci latami budowali swoją markę. Na ich marketing z pewnością przeznaczone jest wiele tysięcy złotych miesięcznie (niekiedy możemy mówić nawet o milionach). Czy mały sklep internetowy, który dopiero raczkuje i na start nie ma zbyt wielkiego budżetu, który może przeznaczyć na pozycjonowanie, ma w ogóle szansę w jakikolwiek sposób konkurować z takimi gigantami?
Oczywiście, ale i to działanie będzie wymagało wielu miesięcy pracy. Pozycjonowanie jednak ma to do siebie, że strona, na której budujemy widoczność, tak naprawdę może być znajdowana na wiele fraz. Rozbudowane frazy, które są zwykle rzadziej wyszukiwane, również mogą być pozycjonowane. Dla małych sklepów jedną z możliwości jest budowanie widoczności na frazy z tzw. Long-tail (frazy długiego ogona), które mogą brzmieć np. zwiewne sukienki letnie, kolorowe sukienki letnie za kolano, sukienki letnie ze wcięciem w talii itp. Wszystkie te frazy mogą być pozycjonowane. Takie produkty trafiają do odbiorców, którzy wiedzą, czego konkretnie szukają. Takich wyszukiwań jest mniej, jednak są okazją dla mniejszych sklepów internetowych, które w tych popularnych frazach ogólnych muszą mierzyć się z ogromną konkurencją.
Czy można promować i pozycjonować stronę samemu?
Posiadacze stron internetowych mogą zadawać sobie również pytanie, jak promować firmę w Internecie samemu. Jest to pytanie, które może rodzić się zwłaszcza wśród osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki w biznesach promowanych przez Internet. Czy można promować i pozycjonować stronę samemu? Jasne, ale nie zawsze jest to najłatwiejsze zadanie. O ile początkowe przygotowanie strony internetowej może nie być trudne, tak ciągła jej optymalizacja, badanie konkurencji, analizowanie zachowań użytkowników i sprawowanie pieczy nad aspektami technicznymi może wymagać nie tylko specjalnych programów, ale również większej wiedzy technicznej. Nie bez powodu tak wielu przedsiębiorców posiadających strony i sklepy internetowe decydują się na skorzystanie z usług agencji marketingowych.
Jeśli pragniesz, by Twoja strona internetowa docierała do szerszego grona odbiorców, powinieneś zastanowić się nad usługą pozycjonowania. Taka inwestycja w biznes z pewnością się zwróci, a efekty będą znacznie bardziej zadowolające niż pozostawianie strony samej sobie.