Rich snippet - co to jest? Jakie są ich rodzaje?

  Ostatnia aktualizacja: 05 marca 2024

Co to jest rich snippet?

 

Rich snippets to rozszerzone wyniki wyszukiwania. Standardowy wygląd wyniku na karcie wyszukiwań to jego nagłówek (title) oraz opis (description). Zastosowanie różnych dodatkowych elementów w kodzie strony, pozwoli na wyświetlenie większej ilości informacji niż tylko te informacje. Najczęściej używają tego sklepy internetowe, które za pomocą rich snippets mogą poinformować klientów o dostępności towaru, cenie, czy też ocenach produktu.

 

Rozszerzone wyniki wyszukiwania wyświetlane są na podstawie danych strukturalnych, czyli jak wcześniej wspomniano specjalnych znaczników umieszczonych w kodzie, które zrozumiałe są dla wyszukiwarek.


 

Zalety rozszerzonych wyników wyszukiwania

 

Jedną z niewątpliwych zalet rich snippets jest dodatkowa informacja dla Klienta. Wiadomość o cenie, czy dostępności danego produktu może skutecznie przyciągnąć lub odstraszyć potencjalnego klienta.

 

Mimo tego, że nie ma oficjalnego potwierdzenia, że fragmenty rozszerzone są czynnikiem, mającym wpływ na pozycję strony, to warto o nie zadbać. Pewne jest jednak to, że dzięki danym strukturalnym strona jest lepiej rozumiana przez roboty Google. Opisy te skutecznie mogą pomagać procesowi pozycjonowania, dzięki temu, że witryna prezentuje się lepiej w SERP’ach. Ponadto, rich snippets zajmują więcej miejsca, co można szczególnie zauważyć na urządzeniach mobilnych. Pozytywnie wpływa to na współczynnik klikalności. 

 

Jakie są rodzaje rich snippets?

 

Informacje rozszerzone mogą przybierać różne wyglądy. Poniżej przedstawiamy Wam część z nich.

 

Informacje o ocenie

Gwiazdki są dość popularnym fragmentem rozszerzonym. Mają one duży wpływ na klikalność - z pewnością, gdy będziemy mieć dwa produktu, jeden z niższą oceną to pierwsze wybierzemy ten drugi. Oprócz samych gwiazdek znajdziemy również informację o ocenie i liczbie opinii.

Cena i dostępność

Tak jak wyżej wspomnieliśmy cena to jeden z ważniejszych elementów wpływających na kliknięcie danego linki. Umieszczając taką informację, “ograniczamy” liczbę Klientów, którzy trafią na naszą stronę - wejdą na nią tylko Ci, którzy na wstępnie zaakceptowali już tę cenę. W wynikach możemy również zobaczyć dostępność produktu.

 

Specyfikacja techniczna

Rich snippets pozwalają również na zaprezentowanie danych dotyczących konkretnego produktu. Dzięki temu możemy dostarczyć informację o specyfikacji oraz danych technicznych.

FAQ

FAQ to najczęściej zadawanie pytania i odpowiedzi na nie. Również mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania. Ten rodzaj wyników możemy podzielić na QA Page (jedno pytanie - kilka odpowiedzi) oraz FAQPage (jedno pytanie - jedna odpowiedź).

Fragmenty rozszerzone dla wydarzeń

Rich snippets istnieją również dla różnych wydarzeń. Możemy zawrzeć w nich informacje o nazwie wydarzenia, dacie rozpoczęcia i zakończenia, miejscu, a także cenie biletów.

Informacje, o które możemy powiększyć nasz wynik w przeglądarce. jest wiele więcej. Mogą one posłużyć do artykułów, okruszków (breadcrumbs), przepisów kulinarnych itd. Całą listę znajdziecie na stronie schema.org.


 

Jak sprawdzić czy na stronie są wdrożone rich snippets?

 

Żeby sprawdzić poprawność oraz ilość danych strukturalnych, możemy skorzystać z narzędzia Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie od Google, w którym możemy sprawdzić wiele informacji dotyczących wyników wyszukiwania. Warto pamiętać o tym, że podczas sprawdzania rich snippets każdy URL jest sprawdzany osobno. Jeżeli więc wpiszemy adres strony, który nie posiada okruszków, to ich tam nie znajdziemy.

Oferujemy również: