SEO i UX to terminy, które znane są już od dawna. Jednak dopiero w ostatnim czasie okazuje się, jak ich znaczenie jest duże. Internetowy świat cały czas się zmienia, zmieniają się trendy, a także użytkownicy Internetu. Celem SEO oraz UX jest zdobycie klienta, a finalnie uzyskanie konwersji, czyli dokonanie zakupu czy też kontakt z firmą.
SXO stanowi połączenie tych dwóch kierunków. Żeby wyjaśnić jego znaczenie, zacznijmy od początku…
SEO - wyjaśnienie terminu
SEO, czyli pozycjonowanie to proces składający się z wielu elementów. Jego cel to osiągnięcie jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google dla danej strony. Konkretny cel to uzyskanie pierwszego miejsca, a przynajmniej znalezienie się na pierwszej stronie w SERPach lub tzw. TOP10. Jeżeli nasza strona nie pojawi się na tej liście, to marne są szanse, że ktoś kiedykolwiek na nią wejdzie. Przyznajcie sami - czy szukając czegoś w sieci, przechodzicie na drugą stronę wyników wyszukiwania? Odpowiedź pozostawiamy Wam.
Jak osiągnąć zadowalające miejsce w wyszukiwarce?
Aby nasza strona dostała się do czołówki wyników musi być odpowiednio zoptymalizowana. Mowa tutaj o dopasowaniu do wielu czynników, które wpływają na pozycję strony. Jest ich kilkaset i nie są one stałe - mogą być modyfikowane, podobnie jak cały algorytm wyszukiwania. Z tego powodu skuteczne pozycjonowanie wymaga wiele doświadczenia i konieczności ciągłego eksperymentowania.
Całość zadań mających wypozycjonować stronę możemy podzielić na dwa typy:
- działania on-site (wszystko, co znajduje się na witrynie i się na nią składa)
- działania off-site (wszystko, co znajduje się poza witryną i na nią wpływa)
Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie?
Na pierwszy rzut oka, SEO wydaje się dość kosztowną inwestycją. Ponadto nie przemawia za nią to, że nigdy nikt nie zagwarantuje nam 100% sukcesu. Jak się jednak może okazać pozycjonowanie to najtańsza metoda pozyskiwania klientów. Na rynku mamy do wyboru płatne kampanie, reklamy w sieciach społecznościowych czy na innych portalach. Ich minus jest jednak taki, że ciągle musimy przeznaczać na nie pieniądze, by uzyskać jakikolwiek ruch na stronie. Koszt pokazywania reklam nie stoi w miejscu, a z biegiem czasu wzrasta. Jeżeli zdecydujemy się wyłączyć reklamy, to w mgnieniu oka “znikamy” z rynku. Pozycjonowanie w przeciwieństwie do płatnych reklam w sieci daje efekt długofalowy.
Co to UX? - Wyjaśnienie terminu
O UX pisaliśmy już kiedyś w naszym artykule, który znajdziecie tutaj. Opisując pojęcie w skrócie, jest to całość doświadczeń, które odczuwa użytkownik korzystający z naszej strony www. Ważną rolę odgrywa tutaj sam interfejs użytkownika, czyli UI. Za jego pomocą nasz klient wydaje polecenia programowi. Ważne jest również jego graficzne przedstawienie (GUI). Może się wydawać to błahe, ale znaczenie mogą mieć kolory obramowań, czy też źle dobrana czcionka. Te i inne rzeczy mogą zadecydować o końcowym odbiorze strony przez użytkownika. Jeżeli nie będzie ona dobra, to całe doświadczenie korzystania ze strony będzie również negatywne. UX bierze pod uwagę zachowania użytkowników na stronie, analizuje ich zachowania i stara się tworzyć projekty dopasowane idealnie dla nich. Żeby analizować te czynniki, przeprowadza się różne testy A/B, nagrywa sesję, a także testuje całą drogę, którą klient musi przejść by np. dokonać zakupu.
Dlaczego UX ma znaczenie?
Dobry design strony zaprojektowany tak, by spełniał wymagania UX, może znacząco zmienić statystyki dotyczące strony. Użytkownik, który miło spędza czas na naszej stronie, to pozostanie tam dłużej. Jeżeli proces zakupowy nie będzie skomplikowany, a strona będzie intuicyjna oraz przykuwająca wzrok, to większa szansa, że rezultatem będzie dokonanie konwersji.
SXO - Połączenie SEO oraz UX
Termin SXO to zagadnienie, które łączy ze sobą proces pozycjonowania wraz z projektowaniem UX. Skupiając ze sobą te dwie rzeczy, ma na celu maksymalizację konwersji. Tworzenie projektów w myśl SXO to obecnie wymaganie, stawiane web developerom, projektantom stron i specjalistom SEO.
Nawet najlepszy efekt, jaki możemy uzyskać dzięki pozycjonowaniu stron, może się okazać nieskuteczny. Dzieje się tak w przypadku, gdy użytkownik wejdzie na naszą stronę, a jego oczom ukaże się przestarzała, nielogiczna struktura strony, po której ciężko się poruszać. Taki widok sprawi, że zdobyty potencjalny klient zapewne szybko ją opuści. Ważne jest więc pozycjonowanie, które dba także o zagadnienia związane z UX. Zadaniem SXO jest przekonanie odwiedzających witrynę do dokonania konwersji, a nie tylko do jej zwiedzenia.