Co to jest Dyrektywa Omnibus?
Omnibus to nowa unijna dyrektywa, która dotyczy ochrony praw konsumenta i ma na celu chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami w handlu internetowym. Obowiązuje ona w Unii Europejskiej od 28 maja bieżącego roku. Mimo tego, że polska wersja ustawy nie jest jeszcze gotowa (opóźnienia legislacyjne), to przedsiębiorcy powinni podporządkować się unijnym przepisom.
Co wprowadza dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus główne zmiany wprowadza w zakresie obowiązków informacyjnych wobec konsumentów, obowiązków platform internetowych, a także opinii konsumentów.
Poniżej przedstawiamy Wam omówienie wybranych zmian:
- obowiązek informacji o najniższej cenie sprzed 30 dni
Dyrektywa Omnibus nakłada obowiązek informowania konsumenta o najniższej cenie produktu, która obowiązywała w przeciągu ostatnich 30 dni. Zasada ta ma za zadanie ochronę przed nieuczciwymi praktykami sztucznego podnoszenia cen, a następnie robienia promocji, z którymi często możemy się spotkać np. podczas Black Friday. Sprzedawcy będą musieli obok promocyjnej ceny produktu pokazywać najniższą cenę obowiązującą w przeciągu ostatnich 30 dni.
- obowiązek informacji o sprzedawcy
Omnibus wprowadza obowiązek informowania, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. Zasada ta, dotyczy platform handlowych tj. Allegro czy Amazon i ma na celu przekazanie informacji, czy dana transakcja chroniona jest przepisami dotyczącymi prawami konsumentów. Jeżeli sprzedawca jest osobą prywatną, prawa te nie mają zastosowania.
- obowiązek informacji o sortowaniu produktów
Według ustawy kolejnym obowiązkiem będzie informacja o tym, dlaczego konsument widzi dane produkty / oferty w określonym porządku. Ludzie najczęściej wybierają pozycje widoczne na górze listy, dlatego przedsiębiorcy często faworyzowali swoje własne produkty i uplasowali je na pierwszych pozycjach.
- zakaz fałszywych opinii
Wybierając produkt lub usługę, Internauci kierują się opiniami, które często są nieprawdziwe. Dyrektywa Omnibus ma za zadanie wyeliminowanie zamieszczania fałszywych rekomendacji np. poprzez zlecanie zamieszczania rekomendacji. Przedsiębiorca powinien wskazać, w jaki sposób weryfikuje rzetelność opinii.
Jak przygotować się do zmian wprowadzanych przez dyrektywę Omnibus?
Powyższe zmiany to część obowiązków nakładanych przez dyrektywę Omnibus. Zmiany dotyczą nowych sklepów internetowych oraz tych, które już funkcjonują. Każdy sklep e-commerce powinien więc dostosować swoje przepisy, a także wdrożyć potrzebne zmiany. Koszty związane z ich wdrożeniem będą zależne od wielkości sklepu internetowego.