UX to skrót od angielskiego wyrażenia User Experience. Możemy to przetłumaczyć na ogólne wrażenia, jakie doświadcza użytkownik korzystający z naszej strony / produktu. To doświadczenie to subiektywna ocena, która może być negatywna i pozytywna. W projektowaniu UX chodzi o to, by tworzyć rzeczy, które będą wywoływały pozytywne odczucia u użytkownika, będą zorientowane na niego. Na taki projekt składa się wiele aspektów.
UX przy projektowaniu stron internetowych
Pojęcie UX jest także częścią strategii marketingu internetowego. W jego ramach trzeba skupić się na atrakcyjności witryny, jej użyteczności, a także wywołaniu pozytywnego odczucia u użytkownika.
UX ma znaczenie, ponieważ to od niego zależy czy klient zostanie na naszej stronie i podejmie konkretne działania prowadzące do konwersji. Jeżeli napotka na swojej drodze problem i zniechęci go to do dalszego korzystania ze strony, tracimy klienta.
Projektowanie w myśl User Experience ma na celu zbudowanie witryny internetowej, która będzie logiczna, przemyślana, intuicyjna, atrakcyjna, a także praktyczna dla użytkownika, tak by szybko dostarczyła poszukiwane informacje.
Żeby wywoływać pozytywne odczucia użytkowników korzystających ze strony, należy pamiętać o wdrażaniu dobrych praktyk UX. Ich stosowanie może zaowocować tym, że klient będzie z chęcią wracał do strony, która jest dla niego przyjazna, a także nawet polecić sklep internetowy innym.
Jakie są czynniki UX?
Na UX składa się wiele elementów, które wpływają na odczucia użytkownika. Dotyczy to takich elementów jak wygląd (design, kolory), funkcjonalność, użyteczność (dostępność, czytelność), treść, interfejs użytkownika, poprawność linku i więcej. Poniżej przedstawiamy Wam podstawową listę czynników, na które warto zwrócić uwagę.
- Responsywność - dzisiaj przynajmniej połowa wejść na stronę pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego podstawą jest dopasowanie witryny do telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych
- Szybkość strony - ludzie nie lubią czekać, wolno wczytujące się strony, czy inne elementy na stronie sprawiają, że potencjalny klient skorzysta z oferty konkurencji
- Odpowiednia architektura - łatwość poruszania się po stronie to ważna kwestia, należy zadbać o to, by użytkownik nie musiał uporczywie szukać informacji, a dotarł do niej w jak najprostszy i najkrótszy sposób
- Treści - tekst na stronie powinien być odpowiednio sformatowany, tak by nie był to blok literek, w którym ciężko znaleźć konkretne dane, a tekst, który będzie użyteczny i zwięzły
- Przyciski CTA - po przedstawieniu oferty należy umożliwić użytkownikowi łatwą interakcję. Sposobem na to mogą być przyciski “Call To Action”
- Spójny wygląd - stosowanie wszystkich zasad UX nie przyniesie rezultatów, jeżeli całość witryny nie będzie ze sobą współgrać
Audyt UX - co to jest?
Działania SEO, promowanie witryny internetowej w Google lub na innych portalach sprawi, że strona będzie odwiedzana przez użytkowników. Nie sprawi to jednak tego, że podejmą oni interakcję z daną firmą, czy też dokonają zakupu w sklepie. Jeżeli trafią ona na stronę, gdzie nie będą mogli w łatwy sposób znaleźć produktu, ścieżka kupna będzie skomplikowana albo strona będzie się wolno ładować, to z pewnością szybko opuszczą taką witrynę.
Ważne jest więc zaprojektowanie strony w myśl UX. Jeżeli strona jednak już istnieje, to należy spojrzeć na nią pod tym kątem. To jest właśnie audyt UX. Jest on zestawem badań, testów i analiz, które sprawdzają stronę pod różnymi aspektami. Audyt diagnozuje obszar, który uniemożliwia osiągnięcie wyznaczonych celów. Taka analiza strony powinna być wykonywana pod kątem grupy, do której kierowana jest oferta.
Najczęstsze błędy UX w e-commerce
Nadużywanie wyskakujących okienek
Pop-upy stanowią dobry sposób na przyciągnięcie klienta, informowanie o rabacie, promocji czy innych aktualnych rzeczach. Ich nieodpowiednie wykorzystanie tj. nadmierne używanie sprawia, że efektem jest opuszczenie strony przez potencjalnego klienta. Ich liczba powinna być ograniczona.
Skomplikowany proces zakupowy
Realizacja transakcji często ma wiele etapów, których ilość skutecznie zniechęca potencjalnych klientów do kupna w sklepie internetowym. Za cel powinno obrać się jak najkrótszą drogę do sfinalizowania zakupu.
Brak wyszukiwarki
W sklepie internetowym istotną funkcją jest wyszukiwarka, która pozwala na sprawne znalezienie poszukiwanego produktu wśród asortymentu. Jeżeli wyszukiwarka będzie działała poprawnie to skutecznie uniemożliwi użytkownikom znalezienie odpowiedniej informacji
Brak informacji kontaktowych
Sklepy internetowe często zapominają o umieszczeniu na stronie możliwości łatwego kontaktu z obsługą klienta. Jest to istotna informacja, która sprawia, że Twoja firma jest wiarygodna. Kupowanie w sieci, w sklepie, którego danych nie znamy, może być podejrzane.
Szybką formą kontaktu na stronie sklepu internetowego może być również wdrożenie chatbota albo możliwości kontaktu poprzez media społecznościowe.
Brak informacji o produkcie / zbyt długie opisy
Opisy na stronie powinny się znajdować, jednak przeładowanie strony blokami tekstu będzie uniemożliwiało szybkie znalezienie informacji. Należy znaleźć tutaj złoty środek. Teksty powinny być wyczerpujące, a także jak najszybciej zauważalne.
Kolejną ważną kwestią jest umieszczenie wszystkich potrzebnych informacji o produkcie. Klient potrzebuje rozbudowanej wiedzy na temat danego produktu, jednak w atrakcyjnej formie. Bloki tekstu nie będą dobrym rozwiązaniem.
Nielogiczna nawigacja
Nawigacja stanowi podstawę do poruszania się po stronie. Produkty powinny być podzielone na czytelne kategorie, do których łatwo będzie dotrzeć. Na stronę warto także dodać menu w formie hamburgera albo nawigację podążającą za użytkownikiem - tzw. sticky menu.
Podsumowanie
UX to ważna kwestia w marketingu internetowym, w sklepach i stronach internetowych. Projekty powinny być tworzone w myśl UX, tak by spełniać oczekiwania najbardziej wymagających klientów. Należy tutaj zadbać o każdy szczegół, aby zrealizować wyznaczone cele sprzedażowe i pozyskać klienta.