Wstęp
Jest wiele form marketingu internetowego, jednak najpopularniejsze opcje, by wypromować swoją stronę lub sklep internetowy w sieci są dwie. Pierwsza to reklama w wynikach wyszukiwania oraz innych miejscach w Internecie za pomocą płatnych kampanii Google Ads. Druga opcja to pozycjonowanie stron. Którą opcję wybrać, a może korzystać z dwóch na raz? Odpowiedź znajdziecie w tym artykule.
Jaka jest różnica pomiędzy SEO i Google Ads?
Oba sposoby są formą marketingu internetowego w wyszukiwarce. Za cel stawiają one zwiększenie sprzedaży, pozyskanie klientów i ruchu na stronach i sklepach internetowych. Odróżnia je jednak wygląd w wyszukiwarce, a także metody działania.
W przypadku pozycjonownia mamy do czynienia z duża ilością działań, które mają za zadanie wypromować witrynę w taki sposób, by pojawiała się ona w organicznych wynikach wyszukiwania jak najwyżej. Pisząc o wynikach organicznych mamy na myśli wyniki bezpłatne.
W odróżnieniu od pozycjonowania reklama Google Ads to działanie, dzięki któremu możemy praktycznie z dnia na dzień pojawić się na górze wyników wyszukiwania. Jest jednak jeden główny warunek - żeby się tam pojawić, musimy zapłacić. Kampanie mogą być kosztowne, a gdy zakończymy naszą kampanię, od razu znikamy z wyników wyszukiwania.
Kolejną różnicą jest zasięg działania. W przypadku pozycjonowania ograniczamy się do wyszukiwarki Google oraz Map Google. Jeżeli chodzi o Google Ads, to nasze reklamy będą się pojawiały także na stronach, które współpracują z Google, czyli np. YouTube i Gmailu. Daje to o wiele szersze grono odbiorców.
Jak wygląda wynik wyszukiwania pochodzący z Google Ads?
W przypadku płatnych wyników wyszukiwania, będą one oznaczone napisem “Reklama”, w lewym górnym rogu (widoczne na zdjęciu).
Wady i zalety pozycjonowania
Zalety pozycjonowania
- efekt pozycjonowania utrzymuje się przez długi okres czasu
- SEO buduje markę
- generowanie stałego i równomiernego ruchu
Wady pozycjonowania
- długi czas oczekiwania na efekty (może to być kilka miesięcy, ale także nawet 2 lata)
- wymaga dużej wiedzy i doświadczenia
Wady i zalety Google Ads
Zalety kampanii w Google Ads
- szybki efekt
- możliwość kierowania reklam w konkretne miejsca, konkretnych odbiorców
- przydatne w przypadku kampanii krótkotrwałych (np. kampanii świątecznych)
- dotarcie do dużej liczby osób
Wady kampanii w Google Ads
- efekty są szybkie ale krótkotrwałe
- są kosztowne, koszty również mogą rosnąć wraz z konkurencją
- potrzebna jest stała opieka specjalisty nad kampanią i jej optymalizacja
SEO vs. Google Ads, co wybrać?
Prowadzenie jednocześnie działań SEO oraz Google Ads jest również dobrym rozwiązaniem. Warto skorzystać z tego rozwiązania jeżeli mamy duży budżet. W przypadku mniejszego budżetu lepiej postawić na pozycjonowanie, gdyż daje długoterminowe efekty. Okazjonalnie wtedy, przed okresem wzmożonego ruchu można zainwestować dodatkowo w reklamę.
Istnieje jednak kilka sytuacji, w których lepiej zdecydować się na jedną opcję. Są to sytuacje takie jak:
- szybkie efekty - jeżeli zależy Ci wyłącznie na szybkich efektach to lepiej postawić na kampanię Google Ads, która dobrze zoptymalizowana pozwoli na wyświetlanie się w sieci wyszukiwania, w krótkim czasie
- budowanie zaufania do marki - do budowy wizerunku lepiej sprawdzi się pozycjonowanie, które da nam długofalowe efekty
- dotarcie do konkretnych odbiorców - jeżeli chcesz precyzyjnie kierować swoje reklamy, to lepiej sprawdzi się tu system Google Ads. Pozwala on na kierowanie reklam pod względem lokalizacji, urządzeń, wg. danych demograficznych i inne.
Czy wiesz już, na co się zdecydować? Warto jeszcze o tym pamiętać, że reklamy Google Ads mogą być od razu widoczne, jeżeli będą dobrze zoptymalizowane. Należy jednak pamiętać o tym, że skuteczność reklam będzie zależała również od jakości Twojej strony internetowej, którą mogą poprawić działania SEO. Ważna jest także prezentowana oferta, bez zainteresowania klienta, nie utrzymamy go na stronie.
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi usługami, oferujemy zarówno prowadzenie kampanii Google Ads, a także zajmujemy się pozycjonowaniem.