Zaczynając pozycjonowanie strony internetowej, stajemy przed zadaniem wybrania odpowiednich fraz kluczowych. Ich wybór to jeden z najważniejszych kroków w SEO. Co to właściwie są te słowa kluczowe? Najprościej mówiąc, frazy kluczowe to słowa lub grupy słów, które internauta wpisuje w wyszukiwarce Google w celu odnalezienia danej informacji w sieci.
Frazy kluczowe - dlaczego są tak ważne?
Słowa kluczowe są wskazówkami dla wyszukiwarki Google oraz innych wyszukiwarek - to one opisują zawartość danej witryny. Dzięki nim wyszukiwarki wiedzą, co znajduje się na stronie, znają jej ofertę, tematykę czy lokalizację. Dobra analiza słów kluczowych i ich selekcja wymaga czasu, a także dużego zaangażowania. Jest ona jednak podstawą skutecznego pozycjonowania strony internetowej.
Podstawowe rodzaje fraz kluczowych
W SEO możemy wyróżnić kilka rodzajów fraz. Są to:
- frazy brandowe
Jak sama nazwa mówi, są to frazy związane z marką firmy. Wpisywane są one zazwyczaj wtedy, gdy użytkownicy nie znają dokładnego adresu strony internetowej, ale chcą ją znaleźć. Taki rodzaj fraz zazwyczaj nie wymaga specjalnych działań, by znaleźć się w “topce” wyników wyszukiwania. Zazwyczaj nazwa naszej firmy jest unikatowa, a domena jest taka sama lub do niej podobna, co sprawia, że użytkownicy powinni nas łatwo odnaleźć.
- ogólne słowa kluczowe
Ten rodzaj fraz składa się zazwyczaj z 1 lub 2 słów. Wpisywane są zazwyczaj przez użytkowników, którzy szukają danej rzeczy czy produktu jednak bez konkretnego sprecyzowania czego oczekują. Pozycjonowanie takich fraz jest zazwyczaj dość trudne, ze względu na wiele wyszukiwań i dużą konkurencję. Przykładami takich zapytań mogą być frazy: torebki, samochody, swetry.
- słowa long-tail
Frazy long-tail to tak zwane frazy długiego ogona. Charakteryzują się one tym, że składają się z więcej niż dwóch słów. Użytkownicy wpisując takie frazy zazwyczaj mają już swoje preferencje dotyczące danego produktu - wiedzą, czego szukają. Pozycjonowanie takich słów jest dużo łatwiejsze niż fraz ogólnych ze względu na mniejszą konkurencję. Frazy long-tail cechuje też większa szansa na konwersję. Przykładem takiej frazy długiego ogona może być fraza: czarna torebka kopertowa.
- frazy związane z lokalizacją
Frazy tego typu to frazy związane z konkretnym regionem np. nazwą miasta. Wybierane one są zazwyczaj przy pozycjonowaniu lokalnym, czyli gdy chcemy wypozycjonować biznes lokalny - np. restaurację w danym mieście, sklep stacjonarny itp. Przykładem takiej frazy może być: agencja interaktywna Krosno
- frazy: pytania i rozwiązania problemów
W tym przypadku frazami będą np. pytania zadawane przez użytkownika lub opisywane przez niego problemy. Trafiając do takiego użytkownika i odpowiadając na jego pytanie, możemy jednocześnie przedstawić mu naszą ofertę, czy też dany produkt. Mogą się oni nim zainteresować mimo tego, że nie szukali go bezpośrednio. Przykład takiego zapytania: Jak wybrać słowa kluczowe?
Do kogo chcemy trafić?
Każdy rodzaj fraz różni się od siebie, determinuje różne cele klienta, dlatego powinniśmy się zastanowić, do kogo chcemy dotrzeć. Jedni mogą szukać produktów - wpisywać nazwę konkretnego produktu, a inni mogą szukać rozwiązania danego problemu i wpisywać do opis problemu lub zapytanie. Przy pozycjonowaniu strony www warto dobrać frazy tak, by optymalizować stronę z myślą o różnych zamiarach użytkowników.
Jak wymyślić słowa kluczowe?
Przy formułowaniu pozycjonowanych fraz musimy się postawić w sytuacji klienta. Pierwsze jednak, należy się zastanowić do kogo chcemy trafiać - przyciąganie niewłaściwych klientów nic nam nie da. Warto się więc zastanowić nad tym, czego szuka klient, jakiego języka używa, a także w jakim jest wieku. Przykładowo specjalista w danej branży może używać kompletnie innych wyrażeń, niż typowy “Kowalski”. Używając specjalistycznych określeń, które znają tylko koledzy z pracy może być nieskuteczne.
Do odnalezienia propozycji słów kluczowych możemy posłużyć się wieloma programami. Warto korzystać z wielu i porównywać otrzymywane wyniki. Przykładami takich narzędzi może być Planer Słów Google, Senuto, Semstorm, Ahrefs i inne. Wiele z tych programów jest jednak płatna.
Analiza słów kluczowych
Kiedy mamy już swoją listę fraz należy przeprowadzić jej analizę. Nie wszystkie z nich mogą być opłacalne i warte pozycjonowania. Może zdarzyć się tak, że wymyślone przez nas słowo nie jest w ogólne popularne, a średnia miesięczna ilość wyszukiwań jest mniejsza od 10. Na jakie czynniki należy więc zwrócić uwagę podczas analizowania słów kluczowych?
- porównanie fraz konkurencji
Jeżeli chcesz znaleźć się w TOP10 wynikach wyszukiwania warto zobaczyć kto w niej się znajduje, jak wyglądają teksty na stronach konkurencji, na jakie słowa kluczowe występuje itp.
- ilość wyszukiwań
Warto przeanalizować frazy pod względem ich popularności i średniej ilości miesięcznych wyszukiwań.
- sezonowość, trendy i konkurencyjność fraz
Wybierając frazy, należy zwrócić uwagę również na sezonowość. Niektóre z fraz mogą być popularne np. tylko w niektórych porach roku. Ważna jest także konkurencyjność fraz. W tym przypadku mamy do czynienia z ilością firm, które również chcą znaleźć się w czołówce na wybraną frazę. Im wyższa konkurencyjność, tym ciężej będzie wypozycjonować daną frazę. O konkurencyjności mogą także świadczyć stawki CPC za dane słowo.
Podsumowanie
Wybór słów kluczowych to podstawa, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych. Odpowiednia selekcja słów, poprzedzona dokładną analizą stanowi fundament strategii SEO, dzięki której zwiększenie widoczności Twojej działalności w sieci będzie znacznie łatwiejsze.