Co to jest pozycjonowanie stron?
Search Engine Optimization, czyli SEO, to szereg określonych działań, które na celu mają pomóc stronie internetowej osiągnąć wyższe pozycje w wynikach Google na wpisywane przez użytkowników frazy kluczowe. Głównym celem pozycjonowania jest zatem zwiększenie ruchu i widoczności na słowa kluczowe, na które strona ma się wyświetlać. Osiągnięcie wysokich wyników w pozycjach wyszukiwań, zwane są również wynikami organicznymi. Aby strona została w takich wynikach umieszczona, należy ją odpowiednio zoptymalizować.
Pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, obejmującym działania on-site (np. optymalizacja treści pod kątem wybranych słów kluczowych), jak i off-site (np. link building, czyli budowanie skutecznego i dobrego profilu linków zewnętrznych prowadzących do strony). Pozycjonowanie obejmuje również aspekty techniczne jak poprawa wydajności działania strony. Dlatego cały proces pozycjonowania wymaga połączenia kilku dziedzin, które obejmuje zagadnienia zarówno ze strony IT, jak i marketingu.
Jak działa wyszukiwarka?
Wyszukiwarka internetowa to zaawansowane narzędzie, które każdego dnia przeszukuje ogromne ilości informacji dostępnych w Internecie. Za pomocą robotów, zwanych również botami lub crawlerami – wyszukiwarka stara się dostarczyć jak najlepsze wyniki na zapytania użytkowników. Nieprzerywanie analizujące roboty odwiedzają strony. Zbierają informacje o ich zawartości, które są następnie indeksowane i przechowywane w ogromnych bazach danych. Wyszukiwarki używają skomplikowanych algorytmów rankingowych, wedle których oceniają wartość i użyteczność strony dla użytkownika.
Wprowadzone przez użytkownika zapytanie może dotyczyć różnych tematów, usług czy produktów – dosłownie wszystkiego. Wyszukiwarka przetwarza to zapytanie i porównuje z indeksem, aby odnaleźć najlepiej pasujące wyniki. Następnie prezentuje je użytkownikowi w postaci listy linków do stron internetowych. Wyniki wyszukiwań nie muszą być jednak wyłącznie linkami do odpowiadających zapytaniu odbiorcy stron. Wyniki mogą zostać przedstawione również w formie grafik, reklam sponsorowanych, map, karuzeli produktowej czy nawet fragmentu tekstu ze strony, która według robotów Google, najtrafniej odpowiada na wpisane przez użytkownika słowa kluczowe.
Na wyniki wyszukiwania wpływa mnóstwo czynników, które analizują algorytmy. Dlatego tak istotna jest optymalizacja strony internetowej pod kątem właśnie wyszukiwarek (SEO)? Optymalizacja treści pod odpowiednimi słowami kluczowymi, poprawa struktury strony, zdobywanie wartościowych linków zwrotnych to tylko wierzchołek góry lodowej, jakim są działania SEO. Najważniejszym zadaniem wyszukiwarek jednak nadal pozostaje jedna rzecz. Dostarczenie użytkownikom jak najlepszych, najbardziej istotnych i wartościowych treści, zgodnych z jego zapytaniami.
Co może podlegać optymalizacji?
- Odpowiednia architektura strony. Nawigacja po stronie powinna być przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Dobre linkowanie wewnętrzne może usprawnić proces indeksacji.
- Rozbudowa treści w wartościowy kontent, przydatny i przyjazny użytkownikom. Odpowiednie użycie słów kluczowych jest bardzo istotne z punktu widzenia robotów Google. Dzięki zastosowaniu fraz zgodnych z przeznaczeniem podstrony, roboty indeksujące strony mogą łatwiej zrozumieć, co się na niej znajduje. Mogą umieścić taką stronę na wyższej pozycji, jeśli odpowiada ona na konkretne wpisywane przez użytkowników zapytania.
- Naprawa błędów technicznych. Optymalizacja strony pod kątem technicznym to bardzo ważny element w SEO. Ważnymi kwestiami technicznymi wpływającymi na pozycjonowanie może być przykładowo zabezpieczenie certyfikatem SSL czy optymalizacja czasu ładowania strony. Zbyt skomplikowane przekierowania czy responsywność strony (przystosowanie jej do urządzeń mobilnych, co jest obecnie nieodłącznym elementem w tworzeniu stron internetowych) również może być problematyczne. Błędami technicznymi może być również niepoprawna struktura nagłówków, brak atrybutów alt w grafikach zamieszczanych na stronie, niepotrzebny kod. Pozycjonowanie strony internetowej nie może zatem się odbyć bez dokładnej analizy witryny pod kątem technicznym. Wyeliminowanie widocznych błędów to stała czynność w pozycjonowaniu.
- Dobry profil linków. Linki, które prowadzą do witryny, również mają istotne znaczenie w procesie pozycjonowania. Linki nie powinny być charakteru spamowego. Niegdyś tzw. farmy linków były bardzo popularne i właściciele stron masowo wykupywali takie linki, aby jak największa liczba odnośników kierowała do ich strony. Obecnie ten precedens nie jest opłacalny, a nawet może być karany przez Google. Wprowadzenie algorytmu Pingwin spowodowało, że obecnie to nie ilość, a jakość linków przychodzących ma największe znaczenie w pozycjonowaniu strony. Dbanie o dobry profil linków stał się jednym z ważniejszych działań w obrębie SEO.
- Poprawne przekierowania. Zadbanie o poprawne przekierowania ma duże znaczenie w przypadku, kiedy na stronę został wdrożony certyfikat SSL. Podstrony takiej strony są wówczas widoczne w dwóch adresach URL – adresem z http oraz tym ze wdrożonym protokołem SSL, czyli https. Może to prowadzić do duplikacji treści. A tym samym konsekwencją takich działań może być obniżenie pozycji strony przez Google, niewiedzącego, który adres jest ważniejszy.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron
W przypadku naszej firmy innWeb.pl cennik pozycjonowania różni się w zależności od charakteru strony, skali działania oraz zakresu działań. Dla lokalnych firm na początek dobrym wyborem może się okazać pakiet “SEO – Mały budżet” zaczynający się od 500 zł miesięcznie. Pakiet obejmuje pozycjonowanie wizytówki i indywidualne rozwiązania. Działania są dopasowane do budżetu klienta. Większość klientów innWeb.pl decyduje się na pakiet “Optymalne SEO” zaczynający się od 1500 zł miesięcznie. Pakiet ten obejmuje większość działań optymalizacyjnych pod kątem technicznym, pozycjonowanie do kilkunastu wybranych fraz, rozbudowę profilu linków, monitorowanie oraz analizę konkurencji, tworzenie angażujących i adekwatnych do działalności firmy treści, a także optymalizację wizytówki. Wycena indywidualna zalecana jest klientom, którzy chcą pozycjonować wyłącznie wizytówkę w mapach, sklep internetowy lub chcą pozycjonować stronę za granicą.
Korzyści z działań SEO
Pozycjonowanie stron to długotrwały proces, budowanie stabilnej pozycji może zająć naprawdę długie miesiące. Wymaga się stałego analizowania czynników zewnętrznych i wewnętrznych, reagowania na działania konkurencji, ciągłą optymalizację techniczną i treściową. Dla wielu pozycjonowanie może się wydawać stratą pieniędzy, jednak należy do tego podejść zupełnie inaczej. Pozycjonowanie trzeba traktować jak długofalową inwestycję w rozwój firmy. Pierwsze zauważalne efekty zrekompensują długie miesiące oczekiwania. Warto powierzyć swoją stronę specjalistom ds. SEO, którzy zadbają o opracowanie skutecznej strategii pozycjonowania i będą troszczyć się o wszelkie aspekty techniczne i optymalizacyjne strony. Inwestycja w pozycjonowanie z pewnością zwiększy widoczność strony i ruch, który da długoterminowe korzyści w postaci większej rozpoznawalności marki i klikalności, która może przełożyć się na znaczny wzrost przychodów.