Co to jest certyfikat SSL?
Certyfikat SSL (z ang. Secure Sockets Layer) jest protokołem sieciowym, który używany jest do zabezpieczania połączeń internetowych. Stosuje się go w celu większego zabezpieczenia transmisji danych między przeglądarką użytkownika a serwerem, na którym znajduje się odwiedzana witryna. Certyfikat SSL przyjęto jako standard szyfrowania na stronach internetowych i ma wpływ nie tylko na aspekt bezpieczeństwa użytkowników. Jest on również ważnym elementem w strategii pozycjonowania SEO. Zabezpieczone witryny plasują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Posiadanie certyfikatu SSL jest jednym z wielu czynników rankingowych, który nie od razu zapewnia wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ale znacząco wpływa na poprawę odbioru strony i jest istotne pod kątem pozycjonowania SEO.
Jakie korzyści wynikają z posiadania takiego certyfikatu?
Przede wszystkim jest to zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom przebywającym na danej witrynie. Ochrona danych osobowych klientów, ich numerów telefonów, kart jest standardem w e-commerce. Posiadając certyfikat SSL, można mieć pewność, że żadna strona trzecia nie przechwyci wrażliwych danych użytkowników i nie wykorzysta. Szyfrowanie zawarte w SSL jest nie do złamania, poświadczenie, że strona posiada taki certyfikat, zdecydowanie wpływa pozytywnie na jej wizerunek i budzi zaufanie. Bez wdrożonego certyfikatu SSL przeglądarka może wyświetlać użytkownikowi informacje o niebezpiecznej stronie. Może to skutecznie zniechęcić do pozostania na stronie, co z kolei może się wiązać z utratą potencjalnego klienta. Posiadanie certyfikatu SSL pozytywnie wpływa również na SEO strony. Dzięki zabezpieczeniu witryna może uzyskać wyższe pozycje niż strony, które nie mają wdrożonego zabezpieczenia. Poza tym bez certyfikatu nie można korzystać z Google Shopping Ads, czyli kampanii produktowych.
Jak działa certyfikat SSL
Kiedy użytkownik wchodzi na stronę przeglądarka internetowa, na której znajduje się witryna zabezpieczona protokołem, nawiązuje połączenie z serwerem, uzyskując odpowiednie klucze szyfrowania, które służą do przesyłania danych między serwerem a przeglądarką. Zabezpieczenie danych szyfrowaniem SSL jest bardzo istotne, kiedy przesyłamy dane osobowe, dokonujemy płatności – zwiększa ono bezpieczeństwo transmisji danych, bez certyfikatu SSL dane są bardziej narażone na przechwycenie przez strony trzecie.
Ile kosztuje certyfikat SSL?
Cena certyfikatu SSL może zależeć od wielu czynników. Jednym z czynników wpływających na cenę certyfikatu SSL jest jego typ. Rozróżnić możemy certyfikaty: Domain Validation (DV), Organization Validation (OV) oraz Extended Validation (EV). Przeważnie certyfikat jest zakupiony w formie rocznego abonamentu, a jego cena może się wahać w zależności od dostawy, czy rodzaju certyfikatu. Na rynku istnieją również darmowe certyfikaty SSL, które są dobrą opcją w przypadku prostych stron czy blogów. Nie zaleca się jednak z korzystania z darmowych certyfikatów w przypadku sklepów internetowych. Posiadając stronę, gdzie prowadzony jest handel online, powinno wdrożyć się płatny certyfikat.
Darmowy certyfikat SSL – czy warto?
Jednym z najpopularniejszych certyfikatów SSL jest Let’s Encrypt. Poleca się go dla małych stron firmowych czy blogów. Darmowy certyfikat różni się od tych komercyjnych w głównej mierze częstotliwością jego odnawiania. Let’s Encrypt trzeba odnawiać co 3 miesiące, kiedy komercyjne przeważnie w abonamencie są wdrażane na 12 miesięcy. Wiele hostingów w Polsce zapewnia automatyczne odnawianie się darmowych certyfikatów SSL, lecz nie zawsze jest to usługa całkowicie bezawaryjna. Komercyjne certyfikaty charakteryzują się większą stabilnością pod tym względem.
Jak sprawdzić, czy strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL?
Adresy stron, które poprzedzone są https posiadają wdrożony certyfikat SSL. Dodatkowo obok adresu może pojawić się zamknięta kłódka. Aby dokładniej sprawdzić autentyczność certyfikatu, można przy adresie kliknąć kłódkę i sprawdzić, czy strona posiada zabezpieczenie, jak długo jest ważne i z jakiej firmy pochodzi certyfikat.
Certyfikat SSL a SEO
Certyfikat SSL jest istotny elementem w pozycjonowaniu strony internetowej. Witryna, która posiada zabezpieczenie, ma szansę wypozycjonować się wyżej w wyszukiwarce niż strony, które nie mają zabezpieczenia. Nie jest to oczywiście zapewnienie, że instalując certyfikat SSL strona od razu znajdzie się w top10 w wynikach wyszukiwań. Na znalezienie się w czołowej topce wpływa dużo więcej czynników. Certyfikat SSL może jednak rozstrzygnąć pozycje stron, które technicznie są na podobnym poziomie, bogate w treści, mające dobry profil linków. Zabezpieczenie protokołem sieciowym może mieć jednak duże znaczenie przy pozycjonowaniu sklepów internetowych. Brak certyfikatu może skutkować szybkim opuszczaniem przez użytkowników strony, co może być negatywnie widziane przez Google. Google może zauważyć, że czas, jaki spędzają użytkownicy na takiej stronie, jest krótki. Może wówczas uznać, że strona internetowa nie odpowiada poprawnie na wpisane przez użytkowników frazy kluczowe, jest mało przydatna i obniży jej tym samym pozycje.
Niepoprawne wdrożenie certyfikatu a pozycjonowanie
Istnieje jednak ryzyko niepoprawnego wdrożenia certyfikatu SSL. Wdrażając protokół sieciowy, strona zaczyna funkcjonować pod dwoma adresami. Każda podstrona jest dostępna pod adresem z prefiksem http oraz z https. Może to prowadzić do duplikacji treści. Roboty Google nie będą wiedziały bowiem, która strona jest ważniejsza i którą pokazać w wynikach wyszukiwania. Należy wdrożyć przekierowania, aby uniknąć takiej sytuacji. Warto skorzystać z profesjonalnej agencji, która poprawnie wdroży przekierowania z podstron http na https.