Co to jest anchor text?

  Ostatnia aktualizacja: 24 grudnia 2024

Słysząc o linkowaniu zewnętrznym, mogłeś zapewne spotkać się też z określeniem „anchor textu”. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym anchor text jest, jak wygląda na stronie i w kodzie, i jak można go stosować, przeczytaj nasz poniższy artykuł.

Co to jest anchor text?

Anchor text określany też w języku polskim kotwicą to tekst znajdujący się pomiędzy znacznikami < a >. Anchor text dotyczy przede wszystkim linków przychodzących, lecz stosuje się je również w linkowaniu wewnętrznym. Można go określić jako „opis” danego linku. Jest to klikalny tekst widoczny dla użytkowników, który najczęściej wyróżnia się niebieskim kolorem w treści i podkreśleniem. Oczywiście nie zawsze jest to regułą – taki klikalny tekst można bowiem modyfikować kolorystycznie i nadawać mu inny wygląd. Każdy anchor text jednak po najechaniu na niego myszką wskazuje link, do którego prowadzi.

Jak wygląda link z anchor textem w kodzie i na stronie?

Wygląd anchor textu może być na każdej strony inny – wszystko zależy od reguł CSS na danej stronie internetowej. Domyślnym wyglądem w przeglądarkach anchor text oznaczany jest niebieskim kolorem, a po najechaniu na niego pojawia się podkreślenie. Odwiedzony link natomiast zmienia barwę na fioletową. Każda strona może jednak mieć indywidualnie dostosowany wygląd takiego linku. Na naszej stronie anchor text umieszczony w treści i po najechaniu wygląda w ten sposób:

Natomiast w kodzie anchor text przedstawia się w ten sposób:

<a href="https://innweb.pl/uslugi-pozycjonowanie-seo">Pozycjonowanie strony internetowej</a>

Jakie są rodzaje anchorów?

Anchory możemy podzielić na kilka rodzajów. Poniżej przedstawimy sobie kilka informacji na temat każdego z nich.

  • Anchor text z dokładnym dopasowaniem (Exact Match) – anchor ten zawiera dokładne słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest docelowa strona. O czym warto jednak wiedzieć, to dawniej anchor text z dokładnym dopasowaniem był używany niekiedy nadprogramowo. Takie spamerskie praktyki stosowane były często przed wprowadzeniem algorytmu Pingwin. Obecnie Exact Match niekoniecznie muszą być traktowane jako spamerska praktyka – dużo tu zależy od miejsca, w jakim się pojawiają. Odpowiednie rozmieszczenie w powiązanych tematycznie miejscach i stosowanie zasady jasnego wskazywania, czego dany link dotyczy to praktyka, którą można stosować. Dużo jednak zależy też od samej strategii linkowania zewnętrznego, którą warto dostosować indywidualnie do charakteru danej firmy.
  • Anchor text z częściowym dopasowaniem (Partial Match) – anchor ten zawierać może frazę kluczową, na jaką pozycjonuje się dana strona, jednak również posiada dodatkowe słowa mające charakter opisowy. Takie anchor texty z dopasowaniem częściowym często stosują zwroty zachęcające do kliknięcia. Anchory Partial Match często też określane są jako te bardziej naturalne niż dokładne dopasowanie.
  • Anchor brandowy (brand anchor) – anchor brandowy to nic innego jak anchor z nazwą marki/firmy/lub inną nazwą własną. Jest to często stosowany anchor text, który wzmacnia autorytet domeny i buduje rozpoznawalność marki.
  • Anchor zero match – inaczej określany również anchorem generetycznym. Jest to link, który nie jest powiązany z tematyką pozycjonowanej strony, lecz zawiera w sobie anchor text nawołujący do działania (Call To Action). Takie anchory generetyczne mogą wyglądać na przykład tak: „Kliknij tutaj”, „Dowiedz się więcej”.
  • Czysty adres URL (nagie anchor texty) – jest to oczywiście sam link, często nazywane nagimi anchorami.

Jak stosować anchor text?

W linkowaniu zewnętrznym należy kierować się zasadą różnorodności. Odpowiednia strategia budowania profilu linków zwrotnych zależna jest od celów firmy. Nie istnieje jedna dobra odpowiedź na to, jak takie anchor texty powinny wyglądać, bo każda firma może mieć inne cele biznesowe. Jednym może zależeć na budowaniu większej rozpoznawalności marki, inni zaś mogą wykorzystywać linki z dopasowaniem ścisłym wspomagane linkami brandowymi, czy czystymi adresami URL. Wszystko zależy od opracowanej strategii. Warto jednak stosować różnorodne rodzaje anchorów, jednak z odpowiednio zachowanym umiarem.

Równie ważną kwestią jest również strona internetowa, z jakiej będzie pochodzić nasz link zewnętrzny. Pozyskiwanie linków ze słabych lub spamerskich stron niekoniecznie wpłynie pozytywnie na naszą stronę. Przy wyborze witryn warto więc mieć na uwadze te kwestie, a także fakt, że odpowiednio dopasowane tematycznie anchory, wplecione naturalnie w tekst, użyteczne dla użytkowników mogą wspomóc pozytywnie pozycjonowanie strony internetowej.

Oferujemy również:

Bezpłatna wycena 

Bezpłatna wycena

Wysyłam, proszę czekać...

Wysyłam! Proszę czekać...

Dziękujemy za przesłanie formularza!

Twoje zgłoszenie właśnie do nas trafiło – wkrótce się z Tobą skontaktujemy, aby przedstawić bezpłatną wycenę i zaproponować rozwiązania idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.

Cieszymy się, że możemy Ci pomóc! 🚀

Uwaga błąd!

Uzupełnij wymagane pola i spróbuj ponownie – lub skontaktuj się z nami pod adresem:

Zaznacz zgodę na przetwarzanie Twoich danych do celów przygotowania oferty i spróbuj ponownie.

Sprawdź poprawność podanego adresu e-mail – lub skontaktuj się z nami pod adresem:

Nie mogliśmy rozpoznać czy jesteś człowiekiem :). Odśwież stronę i spróbuj ponownie - ewentualnie skontaktuj się z nami pod adresem:

Wypełnij formularz, a my znajdziemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twojej działalności i budżetu.

Nasz cel to Twój sukces!