W czasach kiedy Internet stał się nieodzownym elementem dostarczania informacji o firmach, wielu przedsiębiorców zaczęło przykładać szczególną wagę do opinii Google. Pojawiające się oceny i recenzje od byłych klientów to świetna okazja do pokazania się w roli profesjonalnej firmy, świadczącej usługi na najwyższym poziomie. Taki obraz firmy zdecydowanie sprzyja zdobywaniu nowych, potencjalnych klientów. Opinie w Google wystawiane przez niezależnych użytkowników to niezwykle wiarygodne źródło informacji o firmie, na które patrzy wiele osób. Nie trzeba chyba mówić o tym, że opinie w Google często definiują to, czy inne osoby skorzystają z naszych usług. Nieprzychylne komentarze i niskie oceny mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów od naszej firmy, dlatego zabieganie o tworzenie dobrego wizerunku jest kluczowym elementem biznesu.
Czy opinie w Google mają wpływ na pozycje wizytówki firmy?
Opinie Google stanowią jeden z czynników rankingowych wpływających na pozycję wizytówki, dlatego tak wielu firmom zależy na pozytywnych recenzjach i pięciu gwiazdkach od byłych lub obecnych klientów. Im więcej pozytywnych opinii, tym wizytówka osiąga wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Pojawianie się na wysokich pozycjach jest oczywiście ważne, zwłaszcza jeśli działamy w lokalizacji, w której musimy mierzyć się z konkurencją.
Opinie Google to również okazja do pokazania się w roli eksperta i profesjonalisty. Liczne pozytywne recenzje i wysoka ocena na wizytówce Google Moja Firma może wpłynąć na decyzję potencjalnych klientów o skorzystaniu z usług naszej firmy. Pozytywne opinie Google to nie tylko dowód na wysoki standard usług lub oferowanych produktów. To również aspekt budujący zaufanie do marki. Doświadczenia byłych lub obecnych klientów z naszą firmą mają bezpośredni wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. Zwłaszcza jeśli klienci zdecydują się na zamieszczenie swojej recenzji w Internecie.
Opinie w Google należy zatem traktować jako stały element biznesu, który należy monitorować i o który należy dbać. Tworzenie spójnego, profesjonalnego wizerunku z pewnością zostanie docenione przez naszych klientów. Ich pozytywne w opinie w Google mogą nam zapewnić nowych odbiorców. Zdarza się jednak, że niewidoczne opinie Google mogą zwrócić uwagę, zwłaszcza kiedy takich recenzji było dosyć sporo. Kiedy Google blokuje opinie wystawiane przez innych użytkowników? Jaki to ma wpływ na wizytówkę i czy można temu jakoś zapobiec?
Niewidoczne opinie Google – kiedy Google blokuje opinie?
Zdarzyło Ci się wystawić opinie w Google, która nie była widoczna? A może prowadzisz firmę, posiadasz wizytówkę Google i zauważasz, że co jakiś czas opinie od Twoich klientów znikają? Powodów tego zjawiska może być, a poniżej przyjrzymy się kilku z nich:
Naruszenie zasad Google
Zastanawiasz się, kiedy Google blokuje opinie użytkowników? Cóż, powodów jest wiele, ale bardzo często ma to związek z naruszeniem zasad. Google ma ściśle określone zasady, których nieprzestrzeganie może skutkować wieloma konsekwencjami. Zasady dotyczą zarówno komentarzy negatywnych, jak i pozytywnych. Tak, komentarze pozytywne również mogą naruszać zasady Google i mogą zostać usunięte nieodwracalnie. Treści, które są zabronione lub podlegają pewnym ograniczeniom, powinny być traktowane przez użytkowników poważnie. Naruszenie zasad może skutkować różnymi konsekwencjami takimi jak zawieszenie uprawnień do konta lub całkowitym jego zamknięciem.
Jakie treści podlegają ograniczeniom lub są naruszeniem zasad Google? Oto kilka przykładów treści, które nie są akceptowane jako opinie w Google Moja Firma:
- Opinie zawierające fałszywe zaangażowanie. Opinie w Google Moja Firma, które nie odzwierciedlają faktycznych wrażeń dotyczących miejsca i firmy mogą zostać uznane za treści zawierające fałszywe zaangażowanie. Nieakceptowalne jest zmienianie lub usunięcie negatywnej opinii za korzyści takie jak rabaty, pieniądze, bezpłatne produkty itd. Firmy nie mogą nakłaniać klientów do publikowania treści, które nie przedstawiają autentycznych wrażeń, nie mogą proponować im korzyści z tego tytułu ani zabraniać lub zniechęcać użytkowników do zamieszczenia negatywnych opinii.
- Opinie zawierające fałszywe informacje. Manipulowanie faktami, przekazywanie nieprawdziwych informacji lub szkodliwe treści wprowadzające w błąd (w tym błędne informacje zdrowotne lub medyczne, błędne informacje o procesach obywatelskich, informacje manipulacyjne mające na celu oszukanie użytkowników).
- Opinie wskazujące na nękanie. Niedopuszczalne jest umieszczanie opinii, które jasno wskazują na treści z groźbami wyrządzenia krzywdy innym osobom lub grupom. Opinie szerzące nienawiść, bezpośrednio wzywające i zachęcające do przemocy wobec osób lub grup, lub mające lekceważący charakter, lub oszczerczy jest zabroniony. Wszelkie treści wskazujące na jawne nawoływanie do agresji, groźby, oszczerstwa, wyzwiska, treści nienawistne i nękające są zabronione.
- Opinie zawierające wulgaryzmy i treści nieprzyzwoite. Opinie w Google, które zawierają przekleństwa lub wulgaryzmy, które mają charakter obraźliwy wobec innych osób lub grup są zakazane. Wszelkie nieprzyzwoite treści takie jak treści powodujące niechcianą seksualizację, czy uprzedmiotowienie danej osoby jest również niedopuszczalne.
- Opinie zawierające treści niebezpieczne. Opinie, które zachęcają do wyrządzenia krzywdy osobom, zwierzętom, mieniu lub środowisku są zakazane. Treści, które zachęcają do stosowania niebezpiecznych praktyk, stosowania przedmiotów w niewłaściwy i niebezpieczny sposób, czy nawołujące osoby nieletnie do podejmowania bezpiecznych działań jest zabronione.
Wszystkie zasady dotyczące wystawiania opinii i ograniczeniom treści są dostępne na oficjalnej stronie supportu Google. Wyżej wymienione zasady nie są jedynymi zasadami, które obowiązują użytkowników. Google posiada ściśle określony regulamin, z którym należy się zapoznać. Wszelkie naruszenia oficjalnych zasad Google mogą być jednym z powodów, kiedy niewidoczna jest opinia w Google. Zapoznanie się z tymi zasadami jest istotne w celu zrozumienia, kiedy Google blokuje opinie.
Publikowanie opinii z różnych kont
Często spotykanym działaniem, dla którego niewidoczne opinie w Google Moja Firma stają się konsekwencją, jest publikowanie opinii z różnych kont. Właściciele firm i wizytówek firmowych niekiedy zastanawiają się, w jaki sposób poprawić ocenę, dlatego mogą decydować się na umieszczanie ocen i recenzji z różnych kont. Niestety taka praktyka często kończy się… niewidoczną opinią w Google. Opinie nie będą widoczne lub zostaną usunięte bardzo szybko.
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego do tego doszło, skoro recenzje pisałeś z różnych kont, to musisz wiedzieć, że wysłane opinie pochodzić mogą z tego samego adresu IP, lub urządzenia, co zostanie szybko zweryfikowane. Opinie nie tylko zostaną niewidoczne, ale również konta, z których zostały wystawione, mogą zostać zablokowane. Taka praktyka nie przyniesie Ci żadnych korzyści, a może tylko spowodować szkody i niepotrzebnie nałożone kary.
Popularnym sposobem jest także kupowanie opinii. To kolejna praktyka, która nie jest zgodna z zasadami Google. Google posiada wiele algorytmów i systemów monitorujących wiarygodność opinii. Naruszenie zasad, podejrzany profil czy nawet lokalizacja użytkownika (np. sprawdzenie, czy rzeczywiście dany użytkownik był w danej lokalizacji) ma wpływ na to, czy opinie Google stają się niewidoczne.
Spamowanie opiniami
Spamowanie jest nieco zbliżonym tematem co kupowanie opinii i jest również działaniem mogącym wpływać na widoczność opinii. Nagłe przyrosty recenzji na Twojej wizytówce mogą być odebrane jako spam. Zwłaszcza kiedy pojawiły się w krótkim czasie (np. w ciągu jednego dnia). Google wychwytuje niestandardowe działania i może je uznać za czynności naruszające jego zasady.
Podobnie ma się sprawa z opiniami negatywnymi, które mogą zostać zamieszczane na wizytówce… przez konkurencję. Takie działania wcale nie są rzadkim zjawiskiem, a ich pojawianie się ma na celu zaniżenie oceny Twojej wizytówki. Jest to działanie szkodliwe, niezgodne z wytycznymi Google. Takie opinie mogą zostać usunięte lub należy je zgłosić do usunięcia. Czy Google zawsze usuwa negatywne opinie? Wszystko zależy od jego wewnętrznych kryteriów, a cały proces może zająć trochę czasu. Możesz zgłosić negatywną opinię, która narusza zasady dotyczące treści, a zostanie ona sprawdzona.
Usunięcie konta Google
Wystawianie opinii w Google możliwe jest dzięki kontom Google, które są wymagane, by takie recenzje zamieścić. Może zdarzyć się, że klienci, którzy wystawili u Ciebie opinie, usunęli swoje konta. Co w takim przypadku dzieje się na Twojej wizytówce? Niestety wszystkie informacje powiązane z kontem użytkownika zostają usunięte, dlatego również jego opinie w Google stają się niewidoczne. Jeśli zauważyłeś spadki w recenzjach lub opiniach, może to również mieć związek z ewentualną możliwością usunięcia kont przez danych użytkowników. Niewidoczne opinie w Google to nierzadkie zjawisko, a przypadków, które je powodują, jest również wiele. Nie zawsze zniknięcie opinii jest powiązane z naruszeniem zasad, a właśnie z usunięciem konta Google.
Po jakim czasie pojawia się opinia na Google
Dodałeś recenzje lub byłeś świadkiem, kiedy Twój klient wystawia ją na Twojej wizytówce, a mimo to opinia jest niewidoczna? Jeśli zastanawiasz się, po jakim czasie pojawia się opinia na Google, to odpowiedzi może być kilka. Przeważnie opinie w Google pojawiają się w ciągu kilku minut, ale może to potrwać nawet do kilku godzin. Dzieje się to zwłaszcza kiedy opinia jest poddawana dodatkowej weryfikacji przez algorytmy Google. Wykrycie nieprawidłowości, czy naruszeń treści może być powodem, dla którego opinia w Google się nie pojawia od razu. Drugą często spotykaną weryfikacją może być sprawdzanie nowych kont, które wystawiają od razu opinie. Również działania spamerskie czy nietypowa aktywność konta użytkownika może opóźniać publikację opinii.
Jak sprawdzić swoje opinie Google?
Zastanawiasz się, jak sprawdzić swoje opinie w Google? Pierwsze co musisz zrobić, to zalogować się na swoje konto Google, z którego wystawiasz opinie. Następnie musisz przejść do Google Maps i otworzyć “Menu” (ikona z poziomymi liniami w lewym górnym rogu ekranu). W “Menu” należy wybrać opcję “Twoje wkłady”, a następnie zobaczyć swoje opinie. Pojawiają się tam wszystkie opinie, które napisałeś.
Dlaczego moje opinie w Google się nie wyświetlają?
Niewidoczne opinie Google mogą być spowodowane kilkoma czynnikami. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego Twoje recenzje w Google nie wyświetlają się, to najprawdopodobniej Twoja opinia mogła zawierać treści niezgodne z regulaminem i zasadami Google.
- Naruszenie zasad treści Google. Jeśli Twoja recenzja zawiera obraźliwe treści, wulgaryzmy, treści reklamowe, fałszywe informacje, dane osobowe, to Twoja opinia mogła nie zostać opublikowana.
- Filtry antyspamowe. Jeśli Twoja opinia została dodana z nowego konta lub publikowana z lokalizacji, która nie jest powiązana z recenzowaną firmą, to Twoja opinia również może być niewidoczne. Zaawansowane algorytmy i filtry antyspamowe Google mają na celu wykrywanie spamu i manipulowanie recenzjami.
- Zablokowane konto. Jeśli Twoje konto zostało zablokowane, bo przykładowo narusza zasady Google, Twoja opinia w Google nie będzie widoczna.
- Problemy techniczne. Jeśli w trakcie wystawiania opinii nastąpiły pewne problemy techniczne, to również może mieć wpływ na widoczność Twojej opinii.
- Zduplikowane recenzje. Jeśli Twoje recenzje są recenzjami bardzo do siebie zbliżonymi, a wystawionymi dla różnych miejsc, to Google może uznać je za duplikaty.
- Dodatkowa weryfikacja. Niektóre recenzje mogą zostać poddawane dodatkowym weryfikacjom, co może opóźniać ich czas publikacji.
Dlaczego nie widać opinii na Google – podsumowanie
Niewidoczne opinie Google to częste zjawisko, kiedy użytkownicy zastanawiają się, dlaczego do tego doszło. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem firmy i zależy Ci na wielu pozytywnych recenzjach na wizytówce Google, czy jesteś zwykłym użytkownikiem, który napotkał problem z dodaniem opinii, tak zrozumienie ogólnych zasad dotyczących treści może być dla Ciebie bardzo ważne. W powyższym artykule przedstawiliśmy najczęściej spotykane problemy, które mogą powodować, że opinie są niewidoczne lub zostają usunięte.