Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads

  Ostatnia aktualizacja: 03 września 2024

Szukanie produktów czy usług w Internecie za pomocą wyszukiwarki Google często sprowadza się do przeszukania kilku stron pojawiających się na pierwszych pozycjach. W wielu przypadkach napotykamy reklamy sponsorowane, których kliknięcie powoduje naliczenie opłat dla firmy, która się w ten sposób reklamuje. Google Ads to potężne narzędzie promocji firmy, które otwiera szerokie możliwości docierania do nowych potencjalnych klientów. Samodzielne ustawienie kampanii Google Ads być może nie należy do najtrudniejszych zadań. Nieumiejętna jej obsługa, brak optymalizacji i monitorowania w późniejszych etapach może jednak nie przynosić dobrych wyników. Często pojawiającym się tematem są również typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads. Jaki wpływ na nasze kampanie mają typy dopasowań słów kluczowych i co warto o nich wiedzieć?

Czym są typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads?

Słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania oznaczają praktycznie to samo co słowa używane przez nas na co dzień w realnym życiu. Służą one do komunikacji, tylko tym razem na poziomie użytkownika a wyszukiwarki. Słowa kluczowe są nieodłącznym elementem reklam sponsorowanych, które dopasowują się do haseł wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników. Dzięki temu otrzymane wyniki mogą zostać przedstawione ściśle z tym, co dana osoba miała na myśli. A przynajmniej taki jest główny cel i do tego dąży Google – aby użytkownik otrzymywał jak najlepsze i najbardziej adekwatne odpowiedzi do wpisywanych przez niego słów kluczowych.

Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads stanowi natomiast stopień, w jakim słowo kluczowe ma odpowiadać hasłu, które zostało wpisane przez użytkownika. Każdy, kto zajmuje się kampaniami Google Ads, powinien wiedzieć, że istnieją różne typy dopasowania słów kluczowych. Ich wybór może mieć duże znaczenie dla ostatecznych wyników. Określenie typów dopasowania słów kluczowych pomaga kontrolować kampanię oraz zarządzać jej precyzyjnością co do trafiania do odpowiednich grup odbiorców. Zdecydowanie się na konkretne dopasowania słów kluczowych pozwala zdecydować, do jakiego grona chcemy trafiać. Określa również, na jak szeroki zakres fraz chcemy się pokazywać.

Dopasowanie przybliżone

Dopasowanie przybliżone w Google Ads to najszerszy typ dopasowania słów kluczowych. Zalecane jest w przypadku, kiedy zależy nam, by kampania trafiła do największej liczby użytkowników. Cechą charakterystyczną dopasowania przybliżonego jest to, że reklamy wyświetlają się zarówno na dokładne brzmienie wybranych słów kluczowych, jak i również ich odmian, a także na słowa bliskoznaczne i pokrewne, a także z dodatkowymi słowami kluczowymi wewnątrz naszej frazy. Co ciekawe, również hasła, które są ucięciem naszej frazy, sprawiają, że reklama się wyświetla. Daje to więc szerokie możliwości docierania do różnych odbiorców, jednak podobnie jak pozostałe dopasowania wymaga stałego monitorowania i ewentualnych optymalizacji. W słowach kluczowych w dopasowaniu przybliżonym może pojawić się wiele fraz, których nie chcemy, dlatego konieczne będzie ich wykluczenie.

Zalety i wady dopasowania przybliżonego w Google Ads

Szeroki zasięg reklam to jedna z ogromnych zalet, jak i wad typu dopasowania przybliżonego w Google Ads. Reklamy mogą się wyświetlać na szeroką gamę zapytań. Pozwala to na docieranie do różnych użytkowników, nawet takich, którzy nie wpisali dokładnego słowa kluczowego zawartego w kampanii. Dzięki dopasowaniu przybliżonym mamy również możliwość odkrywania nowych słów. Możemy też zdecydować, czy chcemy, by nasze reklamy właśnie się na takie hasła pojawiały. Często są to frazy, które na pierwszy rzut oka mogą nie przyjść nam na myśl, tworząc kampanię. Mogę one jednak okazać się zbiorem słów kluczowych zapewniających wartościowy ruch.

Niestety dopasowanie przybliżone ma również wiele wad. Jedną z nich jest: szeroki zakres reklam (który może być jednocześnie wadą i zaletą tego typu dopasowania). Szeroki zakres reklam może skutkować mniejszą trafnością reklam przez fakt, że wyświetla się na większą ilość zapytań. To może mieć bezpośredni wpływ na budżet i zwiększać ryzyko marnowania go, zwłaszcza jeśli nie prowadzimy regularnego monitoringu i optymalizacji. Brak regularnej kontroli dopasowań przybliżonych może doprowadzać do tracenia przeznaczonego budżetu na wyszukiwania, które niekoniecznie odpowiadają naszej ofercie czy zapytaniu użytkownika. Czasami po prostu możemy mieć pewien zbiór słów kluczowych, na które zwyczajnie nie chcielibyśmy się pojawiać.

Dopasowanie ścisłe

Dopasowanie ścisłe to kolejny typ dopasowania słów kluczowych w Google Ads, które jest najbardziej precyzyjne. Pozwala ściśle dopasować hasło i kontrolować reklamy wyświetlane użytkownikom, którzy wpisali dokładne słowo kluczowe określone w Twojej kampanii (lub jego bardzo bliski wariant). Bliskim wariantem mogą być frazy, które zawierają:

  • Błędną pisownię słowa kluczowego – kiedy użytkownik wpisze słowo kluczowe określone w Twojej kampanii jako “dopasowanie ścisłe” z literówką lub błędem ortograficznym, reklama i tak może mu się wyświetlić.
  • Wyrazy pokrewne – jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę wyrazy pokrewne (np. sufit, sufitowe), reklama również może mu się wyświetlić.
  • Formy liczby pojedynczej i mnogiej – dopasowanie ściśle określa również sformułowania w liczbie mnogiej i pojedynczej. Jeśli ustawisz słowo “torba podróżnicza” w dopasowaniu ścisłym, to użytkownik wpisujący “torby podróżnicze” również może zobaczyć Twoją reklamę.
  • Inny szyk zdania – dopasowanie ścisłe nie wyklucza również zmienionej formy frazy, która może mieć inny szyk zdania. Dla przykładu Twoim ustawionym słowem kluczowym w dopasowaniu ścisłym jest fraza “cukiernia Rzeszów”. Jeśli użytkownik wpisze natomiast “Rzeszów cukiernia”, to Twoja reklama również może mu się pojawić, mimo zmienionego szyku zdania.
  • Usunięcie lub dodanie wyrazów takich jak: do, w, z, dla itp. – w przypadku dodania lub usunięcia wyrazów funkcyjnych, użytkownik również może zobaczyć Twoją reklamę.

Słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym ustawia się, uwzględniając je w kwadratowe nawiasy.

Zalety i wady dopasowania ścisłego w Google Ads

Jedną z dużych zalet dopasowania ścisłego w Google Ads jest większa kontrola nad reklamami. Dopasowania ścisłe pozwalają docierać do konkretnych grup odbiorców, co jest jednocześnie zaletą, jak i wadą. Określenie słów kluczowych o dopasowaniu ścisłym jest zaletą, jeśli chcemy ograniczyć widoczność reklamy na frazy zbliżone, a trafiać wyłącznie do użytkowników, którzy wpisują konkretnie dane słowo kluczowe. Wadą jednak może być zbyt wąska grupa odbiorców i ograniczenie docierania do użytkowników zainteresowanych podobnymi produktami. Kampanie ze słowami w dopasowaniu ścisłym mogą wymagać większej precyzji w doborze odpowiednich słów kluczowych i zwiększonej liczbie fraz, które trzeba uwzględnić.

Dopasowanie do wyrażenia

Kolejnym typem dopasowania słów kluczowych w Google Ads jest “dopasowanie do wyrażenia”. Dopasowanie do wyrażenia jest nieco bardziej rozbudowanym dopasowaniem niż dopasowanie ścisłe. Użytkownik, wpisując w wyszukiwarkę daną frazę, którą mamy oznaczoną w naszej kampanii jako słowo kluczowe z dopasowaniem do wyrażenia, otrzyma wyniki dokładnie brzmiące jak nasze słowo kluczowe lub jego zbliżoną odmianę. Do słów kluczowych z dopasowaniem do wyrażenia również można dopisywać wyrazy przed i po, dzięki czemu możemy otrzymywać przykładowo takie wyniki:

  • “reklama Google Ads” – skuteczna reklama Google Ads, dobra reklama Google Ads, reklama Google Ads Rzeszów.
  • “buty do biegania” – buty do biegania dla kobiet, najlepsze buty do biegania, wygodne buty do biegania.

Słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia ustawia się, uwzględniając je w cudzysłowie.

Zalety i wady dopasowania do wyrażenia w Google Ads

Niewątpliwą zaletą dopasowania do wyrażenia jest to, że jest ono bardziej rozbudowaną opcją dopasowania ścisłego. Jednocześnie posiada również lepsze targetowanie niż dopasowania przybliżone. Słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia pozwalają rozszerzyć frazy o słowa kluczowe, które są dopasowaną frazą do wyrażenia, ale które mogą zawierać również przymiotniki takie jak: najlepszy, dobry, wygodny, skuteczny itd. Stosowanie słów kluczowych w dopasowaniu do wyrażenia umożliwia również dotarcie do szerszego grona odbiorców bez utraty znaczenia zapytania, co może prowadzić do większej liczby kliknięć i konwersji.

Wadą dopasowania do wyrażenia jest mniejsza precyzja niż w dopasowaniu ścisłym. Wciąż istnieje możliwość, że nasza reklama pojawi się na zapytania, które nie są w pełni zgodne z naszymi intencjami. Dodatkowe słowa przed lub po wyrażeniu mogą nie być w pełni związane z naszą ofertą, co może powodować niepotrzebne kliknięcia. Ustawianie dopasowania do wyrażenia wymaga również stałego monitorowania. Dopasowania do wyrażenia mogą generować wyniki zawierające nieprzychylne przymiotniki (takie jak brzydki, najgorszy itp.), a brak monitoringu i optymalizacji może prowadzić do wyświetlania się naszych reklam w sytuacjach… niezbyt nam sprzyjającym.

Słowa wykluczające w Google Ads

Słowa wykluczające w Google Ads to nic innego jak zbiór słów kluczowych, których nie chcemy w swojej kampanii. Reklama, zwłaszcza ze słowami w dopasowaniu przybliżonym, może wyświetlać się na wiele różnych fraz, które niekoniecznie będą nam odpowiadać. Dzięki wykluczeniom możemy nieco ograniczyć hasła, które wpisują użytkownicy, i na które nasza reklama im się wyświetla. Monitorowanie wyszukiwanych słów kluczowych jest niezwykle ważne, ponieważ niezbyt pasujące hasła, które mogą być kliknięte przez użytkowników, mogą zabierać nam cenny budżet. A reklama może i tak nie spełniać intencji odbiorców, więc ani na tym nie zyskamy, a jedynie stracimy. Oczywiście zdarzyć może się, że użytkownik mimo nietrafnej reklamy pozostanie na naszej stronie. W kampaniach jednak zależy nam, by nasze reklamy dokładnie odpowiadały zapytaniom użytkownika. Nie ma co liczyć na łut szczęścia, że odbiorca zostanie na stronie, może przejdzie gdzieś dalej. Każde kliknięcie kosztuje, więc rozsądne zarządzanie budżetem w kampaniach Google Ads jest tutaj niezwykle ważne, jeśli chcemy osiągać dobre wyniki.

Jaki typ dopasowań słów kluczowych wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki typ dopasowań słów kluczowych wybrać, gdyż wszystko zależy od kampanii. Każde z typów dopasowania słów kluczowych ma swoje wady i zalety. Wybierając dopasowanie ścisłe, mamy większą kontrolę nad tym, do kogo reklama ma trafiać. Możemy dokładnie dostosować reklamę do konkretnej grupy odbiorców, jednak przy dopasowaniu ścisłym zawężamy nasz zasięg wyświetlania się naszej reklamy. W przypadku dopasowania do wyrażenia reklama może pojawiać się częściej, jednak również wyświetlać się będzie na hasła mocno związane z wybranym słowem kluczowym. Dopasowanie przybliżone daje największy zasięg, jednak reklama często może trafiać do osób, które niekoniecznie są zainteresowane ofertą. Zwiększa się przez to ryzyko “tracenia budżetu”, bo każde kliknięcie nas kosztuje, nawet jeśli trafimy na odbiorcę niezainteresowanego naszą usługą. Z drugiej strony dopasowanie przybliżone pozwala poznać wiele nowych słów kluczowych, o których mogliśmy nie pomyśleć na początku tworzenia kampanii.

Dopasowanie słów kluczowych w Google Ads – podsumowanie

Zrozumienie różnic pomiędzy typami dopasowania słów kluczowych w kampaniach Google Ads to konieczność, jeśli chcemy, by nasze kampanie przynosiły wartościowe kliknięcia. W każdym z typów dopasowania słów kluczowych istnieją wady, jak i zalety. Wybranie odpowiedniego typu dopasowania nie zawsze może być łatwe. Ważne jest jednak, by po uruchomieniu naszej kampanii, stale ją monitorować. Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki cel ma nasza kampania, do kogo powinna trafiać, na czym nam najbardziej zależy. Obserwacja i optymalizacja trwającej kampanii to nieodłączny element reklam Google Ads.

Oferujemy również: