Co to jest SEO?
Search Engine Optimization, czyli SEO, to szereg działań, których celem jest zdobywanie ruchu na stronie internetowej, prowadzącego do konwersji. Żeby taki ruch uzyskać, należy odpowiednio taką stronę zoptymalizować, czy też inaczej wypozycjonować. Taka optymalizacja ma na celu ukazywanie się strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w różnych przeglądarkach - np. wyszukiwarce Google. Zajęcie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania zwiększa popularność witryny, a co za tym idzie wejść na nią, co prowadzi do budowania rozpoznawalności danej marki, sprzedaży itp. Sam proces pozycjonowania jest dziedziną, która obejmuje zagadnienia zarówno ze strony IT, jak i marketingu.
Co może podlegać optymalizacji?
- naprawa błędów technicznych - optymalizacja strony pod kątem technicznym jest bardzo ważnym elementem w SEO. Jest to przede wszystkim ułatwienie odczytywania tego, co jest na stronie robotom indeksującym wyszukiwarek. Ważnymi kwestiami technicznymi w SEO będzie także zabezpiecznie witryny (certyfikat SSL to obecnie standard), optymalizacja czasu ładowania, zbyt skomplikowane przekierowania, responsywność witryny. Po za tym, błędami technicznymi mogą być niepoprawne struktury nagłówków, brak atrybutów ALT w grafikach, niepotrzebny kod i wiele innych
- treść strony - treść strony decyduje o tym, na jakie słowa kluczowe dana strona będzie ukazywać się w wynikach wyszukiwania. Teksty pisane na stronę internetową muszą znać swojego adresata, gdyż inaczej będą pisane teksty dla klientów indywidualnych, a inaczej dla firm. W SEO w szczególności przy redagowaniu tekstów należy skupić się na treściach nagłówków, na które ludzie zwracają najczęściej uwagę, a także na treściach title oraz description, które prawdopodobnie zostaną pokazane jako treści wyników wyszukiwania. Ważną kwestią jest także umieszczanie słów kluczowych we właściwej treści danego posta czy artykułu.
- inne elementy podlegające optymalizacji - istnieje dużo innych czynników wpływających na pozycjonowanie strony internetowej. Mogą być to między innymi linki z innych stron prowadzące do witryny, optymalizacja crawlowania, czyli skanowania strony przez roboty wyszukiwarek, a także ważna jest optymalizacja szybkości ładowania strony
Jak długo trwa optymalizacja SEO i ile kosztuje?
Jeżeli chodzi o czas, jak długo będziemy musieli czekać na pierwsze efekty działań SEO, to odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Pozycjonowanie stron jest procesem, który jest zależny od wielu czynników, począwszy od wiedzy i doświadczenia osoby pozycjonującej aż po zmiany na rynku, czy też zmiany wprowadzane w algorytmach wyszukiwarek, które nie są jawne. Jeżeli chodzi o lokalne, małe firmy to pierwsze efekty mogą być już widoczne po 2-3 miesiącach działania. Duże sklepy internetowe na widoczne efekty mogą poczekać nawet rok.
To samo tyczy się ceny optymalizacji. Jest ona uzależniona od zakresu i rodzaju działań. Warto jednak pamiętać, że SEO należy traktować jako inwestycję, która przyniesie zysk, a nie obowiązkowy koszt.