Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

  Ostatnia aktualizacja: 23 sierpnia 2024

Tworzenie sklepu internetowego często wiąże się z dopilnowaniem kilku istotnych kwestii. Nie jest to wyłącznie skupienie się na analizie konkurencji czy przedstawieniu ofert w atrakcyjny sposób. Regulamin sklepu internetowego odgrywa tutaj równie istotną rolę. Jednak co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego? Czy istnieją jakieś wytyczne, których należy ściśle się trzymać, by wszystko było zgodne z prawem i służyło informacyjnie użytkownikom? Przyjrzymy się tej kwestii nieco bliżej.

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad, norm i praw obowiązujących na konkretnej stronie www. Dokument stanowi swego rodzaju umowę pomiędzy właścicielem sklepu internetowego, a jego klientami, którzy w regulaminie powinni zostać poinformowani o wszelkich kwestiach związanych z oferowanymi usługami. Regulamin sklepu internetowego nie ma określonego ściśle, co powinno się w nim znaleźć, jednak istnieją pewne wytyczne, których warto się trzymać ze względów czysto prawnych. Regulamin sklepu internetowego to niezwykle ważny element, o który należy zadbać przed rozpoczęciem sprzedaży.

Jak powinien wyglądać regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego nie ma ściśle określonej struktury, jednak ważne jest, by zawierał kilka obowiązkowych elementów, które powinny koniecznie się w nim znaleźć. Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego, jakie kwestie powinien koniecznie uwzględnić?

  • Dane firmy – Regulamin powinien przedstawiać dokładne dane identyfikacyjne firmy takie jak: pełna nazwa firmy, numer NIP, REGON, adres siedziby, kontakt do obsługi klienta takie jak numery telefonu czy e-mail.
  • Informacje o świadczonych usługach – Regulamin powinien zawierać informacje o świadczonych usługach lub ofertach, z czego nie muszą to być szczegółowe opisy sprzedawanych towarów (te powinny znaleźć się bezpośrednio na stronie, w wybranych podstronach w zależności od struktury sklepu). Informacja o świadczonych usługach powinna być przekazana w sposób przystępny, aby klient wiedział, czego jego przyszła transakcja może dotyczyć.
  • Zasady korzystania ze sklepu internetowego – Regulamin powinien jasno określać zasady korzystania ze sklepu internetowego. Zasadami, które powinny być omówione w dokumencie, to między innymi informacje dotyczące, czy możliwa jest rejestracja i konto użytkownika, jak można dokonać zakupu, co jest potrzebne, by zamówienie doszło do etapu realizacji i inne istotne informacje dotyczące zasad korzystania ze sklepu internetowego.
  • Transakcja – Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać jasno określone zasady dotyczące przebiegu transakcji, sposobów płatności, realizacji zamówień, obowiązkach sprzedawcy i klienta, polityce zwrotów i reklamacji, rodzajami i kosztami dostaw.

Jak wygląda struktura regulaminu sklepu internetowego?

Dobrze sporządzony regulamin sklepu internetowego powinien mieć logiczną strukturę. Najczęściej stosuje się uniwersalny schemat, który przedstawia się następująco:

  1. Postanowienia ogólne (w tym definicje, informacje o sprzedawcy, zakres zastosowania regulaminu)
  2. Zasady korzystania ze sklepu internetowego (w tym informacje o rejestracji i koncie użytkownika, obowiązkach użytkownikach, opcjach rezygnacji z konta, warunkach technicznych korzystania ze sklepu, prawach i obowiązkach korzystania z treści i usług sklepu przez użytkownika)
  3. Opis usług/ofert (w tym informacje pokrótce o świadczonych usługach, oferowanych produktach)
  4. Procedura składania zamówień (w tym informacje o sposobie dodawania produktów, składania zamówień, potwierdzenia zamówień)
  5. Ceny i metody płatności (w tym informacje o cenach produktów, formach płatności, terminach płatności)
  6. Realizacja zamówień i dostawa (w tym informacje o terminie realizacji zamówień, kosztach i warunkach dostawy, odbiorze zamówień)
  7. Polityka zwrotów i reklamacji (w tym informacje o prawie odstąpienia od umowy, procedurze zwrotów, procedurze zgłaszania reklamacji)
  8. Ochrona danych osobowych (w tym informacje o tym, kto jest administratorem danych osobowych, w jakim celu dane osobowe są zbierane i na jakiej podstawie prawnej, jakie są prawa użytkowników dotyczących ich danych osobowych)
  9. Postanowienia końcowe (w tym informacje o zmianach regulaminu, rozstrzyganiu sporów, obowiązującym prawie, inne końcowe postanowienia)

Schemat regulaminu sklepu internetowego może różnić się w zależności od firmy i jej struktury. Regulamin sklepu internetowego nie powinien jednak pomijać kwestii związanych z wszelkimi informacjami potrzebnymi konsumentowi. Zatajanie informacji jest niedozwolone, podobnie jak aktualność regulaminu ma znaczenie – regulamin musi być zgodny z obowiązującymi aktami prawnymi, w przeciwnym razie właściciele firm mogą otrzymać surowe kary za niedopełnienie tego obowiązku.

Czy regulamin sklepu internetowego można napisać samemu?

Tak, regulamin sklepu internetowego można napisać samemu. Jednak należy mieć na uwadze, że by tego dokonać, trzeba wykazać się wiedzą, co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego, bardzo dobrą znajomością zagadnień prawnych i dużą ostrożnością w formułowaniu treści regulaminu. Regulamin stanowi kluczowy dokument prawny, który ściśle określa funkcjonowanie sklepu, prawa i obowiązki sprzedawcy i klienta, i wszystkie informacje konieczne do zawarcia ze względu na obowiązujące akty prawne.

Wielu przedsiębiorców kopiuje regulaminy z innych sklepów, co jest niezgodne z prawem. Regulamin jest chroniony prawem autorskim, a więc jego kopiowanie i upublicznianie jest karalne.

Regulamin sklepu internetowego powinien być zarówno przejrzysty, zrozumiały, jak i zgodny z aktualnie obowiązującymi aktami prawnymi. Jego napisanie nie należy do łatwych zadań, dlatego warto zdecydować się na pomoc doświadczonych prawników. W naszej ofercie usługi tworzenia sklepów internetowych znajduje się usługa tworzenia regulaminów dla sklepów internetowych, dzięki naszej współpracy z kancelarią.

Oferujemy również: