Dlaczego wygląd strony internetowej ma znaczenie?

  Ostatnia aktualizacja: 28 czerwca 2024

Technologia w ostatnich latach wskoczyła na niezwykle wysokie obroty. Wszechobecność nowoczesnych rozwiązań otacza nas z każdej strony. Już nikogo nie dziwią takie rzeczy jak płacenie telefonem, mierzenie tętna za pomocą zegarka, czy wydawanie poleceń głośnikowi. Nowe technologie nie mogły ominąć również stron internetowych.

Jeszcze kilkanaście lat temu strony wyglądały dosyć topornie. Często ich struktura była nieprzemyślana, oprawa graficzna nie zachwycała, a kolorystyka wołała o pomstę do nieba. Obecne strony internetowe, te, które zachowują standardy tworzenia nowoczesnych stron www, wyglądają zupełnie inaczej. Sposób projektowania i wdrażania stron zmienił się diametralnie. Coraz rzadziej można spotkać przestarzałe strony odstraszające swoim wyglądem, bo firmy rozumieją, że oprawa graficzna może skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów. Jeśli dalej zastanawiasz się, dlaczego wygląd strony internetowej ma znaczenie, przeczytaj poniższy artykuł.

Wygląd strony internetowej ma znaczenie

Wyobraźmy sobie sytuacje, że klient potrzebuje produktu czy szuka usługi, którą oferuje nasza firma. Jeśli jakimś sposobem dostanie się na naszą stronę, a witającym go widokiem będzie nieuporządkowana i fatalnie zaprojektowana graficznie i kolorystycznie strona, to istnieje bardzo duże ryzyko, że potencjalny klient nie będzie potencjalnym klientem. Jeśli dołożymy do tego jeszcze całkowicie nieczytelną i nieintuicyjną nawigację, niedostosowane do urządzeń mobilnych elementy czy czcionki, których nie sposób przeczytać – katastrofę mamy pewną. Użytkownik przerażony taką stroną w popłochu z niej ucieknie, a my stracimy szansę na zdobycie klienta.

Strona internetowa to wizytówka firmy. Takie hasło możemy bardzo często usłyszeć. O ile wszechobecne slogany czasami niekoniecznie przekazują prawdę najświętszą, to w przypadku strony internetowej sygnowanej jako wizytówka firmy to powiedzenie całkowicie się sprawdza. Owszem, zdarzają się przypadki, że klienci nie zwracają uwagi na oprawę graficzną strony. Owszem, taka strona może funkcjonować dalej i być może mieć pewien ruch. Czy taka strona jednak ma szansę wybić się gdzieś wyżej, dotrzeć do nowych odbiorców, zwiększyć swój ruch i przychody? W przypadku przestarzałych, nieintuicyjnych stron, z niezwykle niepoprawną strukturą i fatalną oprawą graficzną, taki rozwój może być utrudniony. Stronę mogą odrzucać nie tylko losowi użytkownicy, ale również roboty Google.

Na co zwrócić uwagę, tworząc strony internetowe

Stronę internetową należy traktować jako wizytówkę firmy i dbać o nią – jej strukturę, przejrzystość, atrakcyjność wizualną i czytelność. Strony internetowe, które powstały dawno temu i od tamtej chwili nie otrzymywały żadnych aktualizacji, mogą charakteryzować się przestarzałą oprawą graficzną, która nie jest ciekawa dla przeciętnego użytkownika. Osoba, która trafia na stronę internetową, oczekuje konkretów. Spójna, nowoczesna, funkcjonalna strona www może skutecznie taką osobę zatrzymać u siebie. Musi być jednak spełnione kilka warunków. Na co zwrócić uwagę, tworząc strony internetowe? Sprawdźmy…

Struktura

Projekt strony internetowej powinien rozpocząć się od przygotowania odpowiedniej struktury. Oprawa graficzna witryny to nie wszystko, na co należy zwrócić uwagę. Przygotowanie przejrzystej i intuicyjnej struktury rozmieszczenia informacji oraz ułatwienie poruszania się po stronie jest równie istotne. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy użytkownik wchodzi na stronę, na której prezentowane treści nie są uporządkowane jak należy. Nieuporządkowanie może objawiać się różnie. Przeważnie jest jednak to brak spójności pomiędzy kolejnymi elementami lub umieszczanie ich w nieodpowiedniej kolejności (np. formularz kontaktowy na samej górze strony, gdzie nawet nie wiadomo, czego strona dotyczy).

Zbyt obszerna i nieczytelna nawigacja również może skutecznie utrudniać poruszanie się po stronie. Jeśli posiadamy przykładowo sklep z meblami, a w naszej ofercie znajdują się takie rzeczy jak sofy, stoły, komody, pufy, fotele, użytkownik właśnie takich kategorii oczekuje. Co, jeśli jednak nasza strona ma tak źle skonstruowaną nawigację, że nasze kanapy znajdują się w stołach, komody w łazienkowych akcesoriach, a pufy mimo zapewnień, że w ofercie się znajdują, całkowicie nie mają własnego miejsca? Taki przypadek może skończyć się tak: użytkownik zirytowany opuści stronę i nigdy na nią nie wróci.

Internet w obecnych czasach jest znacznie bardziej rozwinięty niż jeszcze kilka lat temu. Użytkownicy również nieco zmienili swoje zachowania względem poszukiwania informacji w sieci. Odpowiedzi na ich zapytania powinny być szybkie, precyzyjne. Użytkownik nie będzie marnował czasu na rozgrzebywanie się pomiędzy kategoriami w poszukiwaniu puf albo sofy, która dziwnym trafem znajduje się w kategorii zrzeszającej stoły. Internauci nie są cierpliwi. Strona internetowa powinna być zbudowana tak, by szybko reagowała na ich potrzeby i zapytania. W przeciwnym razie użytkownik prędko ją opuści i zapewne… skieruje się ku konkurencji.

Kolorystyka

Kolorystyka wykorzystywana na stronach internetowych stanowi bardzo ważne odniesienie i może być ściśle powiązana z branżą. Dla firm świadczących usługi prawnicze odpowiednią kolorystyką strony mogłyby być kolory stonowane. Podobnie ma się sprawa z usługami lekarskimi, medycznymi. Strona internetowa w takich branżach powinna być delikatna, a kolory kojarzyć się ze spokojem, ufnością (np. jasny niebieski, delikatna zieleń).

Znaczenie barw odgrywa ważną rolę w odbiorze strony przez użytkowników. Warto również zwrócić uwagę na obecny motyw kolorystyczny firmy, np. ten przedstawiany w logu. Jeśli firma od lat wykorzystuje fioletowe logo jako swój znak rozpoznawczy marki, warto również w takiej kolorystyce zaprojektować stronę internetową. Oczywiście nie oznacza to, że strona powinna być cała fioletowa. Odpowiednie skomponowanie kolorów współgrających z fioletem nie jest łatwym zadaniem, dlatego warto zlecić taką usługę profesjonaliście. Projekt strony graficznej powinien zostać wykonany z uwzględnieniem wszelkich przyjętych standardów tworzenia stron internetowych. Stworzenie unikalnego projektu sprawi, że taka strona nie tylko będzie wspaniale się prezentować, ale również przyciągać do siebie swoją oryginalnością.

Spójność

Spójność projektu to element, na który również trzeba zwrócić uwagę podczas tworzenia lub modernizowania strony internetowej. Co oznacza, że strona powinna być spójna? Można to odbierać w różny sposób. Najczęściej jednak mówi się o spójności graficznej elementów na stronie. Schemat stylów czcionek i ich wielkości, schemat kolorów, elementy graficzne takie jak ikonki, zdjęcia, przyciski, i wszelkie inne wizualne kwestie, które powinny tworzyć harmonijną całość.

Tworzenie spójności wiąże się bezpośrednio z projektem strony internetowej. Na spójność wpływa również struktura strony www, która jak było już wspomniane, powinna być przejrzysta i intuicyjna, a zawarte informacje łatwe do znalezienia i umieszczone w logiczny sposób.

Czytelność

Użytkownicy Internetu charakteryzują się w dużej mierze nie tylko niecierpliwością, ale również niedokładnością. Niedokładność w przypadku odwiedzania stron internetowych oznacza pobieżne czytanie zamieszczonych treści. Użytkownicy skanują tekst na stronie, szukając najważniejszych informacji. Oczywiście zdarzają się osoby, które czytają treść od A do Z, ale… jest to raczej niewielka grupa. Użytkownik szukający informacji szuka jej w sposób szybki. Zbyt duża stłoczona treść może go skutecznie zniechęcić do pozostania na stronie. W takim przypadku z pomocą przychodzą wszelkie nagłówki, listy, wypunktowania oraz umiejętne rozmieszczenie informacji w odpowiednich sekcjach strony www.

Czytelna strona to taka, która nie tylko posiada odpowiednią strukturę, ale również zawiera rozsądnie rozmieszczone treści. Używanie nagłówków, wypunktowań, akapitów jest niezwykle istotne w przyswajaniu treści, podobnie jak wszelkie pogrubienia, teksty pisane kursywą czy duże hasła reklamowe. Oczywiście wszystko z umiarem.

Dopasowanie do danej grupy użytkowników

Na nic zdałoby się jednak całe to projektowanie strony, jeśli nie będziemy wiedzieć, do jakiej grupy odbiorców chcemy trafiać. Inaczej strona internetowa powinna wyglądać, jeśli jej odbiorcami są rodzice zainteresowani poradami na temat wychowywania dzieci, a inaczej strona z nowinkami z gier komputerowych, zrzeszająca zapalonych graczy. Inaczej przedstawiać będzie się strona traktująca o zdrowym żywieniu, która pragnie trafiać do osób zainteresowanych zdrowymi przepisami, a inaczej strona dla fanów zainteresowanych rozgrywkami w tenisa i sprzedająca rakiety lub stroje do gry.

Dopasowanie do odpowiedniej grupy odbiorców stanowi jedną z podstaw budowania biznesu. Poznanie naszych odbiorców pozwoli nam stworzyć stronę internetową, która będzie odpowiadała ich zainteresowaniom i potrzebom.

Mobilna wersja strony www

Użytkowników przeglądających Internet, którzy wykorzystują do tego urządzenia mobilne, stale przybywa. Koniecznością w obecnych czasach jest więc dostosowanie strony internetowej do smartfonów czy tabletów. Nieresponsywna strona, czyli taka, która nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, skutecznie zniechęca użytkowników do pozostania na niej. Spowodowane to jest głównie tym, że korzystanie z takiej strony jest bardzo utrudnione. Czcionki mogą nie być odpowiednio dopasowane, grafiki rozciągnięte, treści na stronie porozrzucane tak, że nie sposób znaleźć istotnych informacji.

Responsywność strony www to wymóg i jeden z głównych standardów tworzenia nowoczesnych stron www. Strona, która nie dostosowuje się do urządzeń mobilnych, jest odrzucana przez użytkowników. Jest również źle widziana przez roboty Google, które mogą ją specjalnie obniżać w rankingu w wyszukiwarce.

Czy wygląd strony internetowej ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce?

Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce wpływa wiele czynników i mogą one się różnić w zależności od kondycji witryny i różnych jej aspektów. Czy wygląd strony jednak również ma wpływ na zajmowane miejsce? Odpowiedź jest prosta: tak.

Mając na myśli wygląd strony, należy pamiętać, że składa się on z wielu różnych elementów. Odpowiednia struktura i czytelność strony może znacząco wpływać na to, jak roboty skanują witrynę. Rozmieszczenie treści, odpowiednia struktura nagłówkowa, przejrzystość – wszystkie te elementy mają znaczenie. Przestarzały szablon, nieatrakcyjna oprawa graficzna i nieprzemyślana nawigacja również wpływa na decyzję, czy użytkownik zostanie na stronie. Bardzo często jednak spotykając przestarzałą stronę, użytkownik szybko ją opuszcza. Może to być również znak dla robotów indeksujących, że strona nie jest atrakcyjna i wartościowa dla użytkowników.

Przyjęcie pewnych standardów jest naturalnym zjawiskiem. Branża informatyczna w ostatnich latach niesamowicie się rozwinęła. Dostosowanie się do jej wymogów z punktu widzenia biznesu jest po prostu koniecznością i szansą na rozwój.

Oferujemy również: