Rozwój technologiczny stale wpływa na doświadczenia użytkowników przeglądających Internet. Zmiany wprowadzane przez Google określane nazwą Search Generative Experience (SGE) mogą zrewolucjonizować całkowicie sposób, w jaki wyniki wyszukiwania będą widoczne.
Search Generative Experience (SGE) obecnie pozostaje w fazie beta. Mimo to już dzisiaj tematyka SGE rodzi mnóstwo pytań. Osoby związane z marketingiem internetowym i e-commerce zastanawiają się, jak nowe narzędzie może mieć wpływ na widoczność strony i jej ruch. Czy ruch organiczny straci na znaczeniu? Czy SGE zmieni sposób pozycjonowania stron internetowych?
Czym jest Search Generative Experience?
SGE to całkowicie nowa funkcja wprowadzana w 2024 przez Google, która ma na celu przede wszystkim lepsze dopasowywanie wyników wyszukiwania do rzeczywistych zapytań użytkownika. Wprowadzenie tej funkcjonalności będzie punktowało wartościowe treści, które w jasny i skuteczny sposób odpowiadają na pytania zadawane przez użytkowników.
Będzie to miało wpływ na podniesienie jakości wyszukiwania w Google. Wyszukiwane wyniki mają być na zaawansowanym poziomie, oferując lepiej sprecyzowane odpowiedzi i interaktywne doświadczenie.
Z pewnością będzie to przełomowy postęp technologiczny, który będzie umożliwiał nowy sposób interakcji z Google. Generatywne wyniki wyszukiwania będą pozwalały na znalezienie odpowiedzi w sposób szybszy, skuteczniejszy i umożliwiający dodatkowe uzupełnianie wyników pytaniami. Znaczyć to będzie mniej więcej to, że zyskamy prawdziwego asystenta wyszukiwań, który będzie pomagał nam znaleźć dokładnie to, czego szukamy w zaledwie kilka chwil.
Asystent wyszukiwania – SGE, czyli jak to działa?
Wyniki wyszukiwania po wprowadzeniu SGE mogą całkowicie zmienić swój wygląd i sposób interakcji użytkowników z wyszukiwarką. Search Generative Experience stanie się swego rodzaju asystentem wyszukiwania, który będzie dostarczał nam najistotniejszych odpowiedzi w możliwie jak najlepszym dopasowaniu do postawionych przez nas zapytań. Znaczyć będzie to mniej więcej tyle, że Google zacznie lepiej selekcjonować strony internetowe i widoczne na nich treści, chcąc zaoferować użytkownikowi jak najlepsze wyniki wyszukiwania adekwatne do jego potrzeb.
Co otrzyma użytkownik, kiedy SGE będzie ogólnodostępne w wyszukiwarce Google?
- SGE będzie umożliwiać zadawanie bardziej opisowych i złożonych pytań.
- Do wyświetlonych wyników w panelu SGE będzie można zadać kolejne pytanie, a SGE będzie pamiętało o poprzednim kontekście zapytania, co pozwoli na nawiązanie pewnego dialogu z narzędziem. Będzie to pomagało lepiej spersonalizować odpowiedzi pod potrzeby konkretnego użytkownika.
- SGE pozwoli szybciej zrozumieć temat, oferując najlepiej wyselekcjonowane treści, które mają skutecznie odpowiadać na zapytania.
- Wyświetlane wyniki wyszukiwania mają lepiej obrazować zrozumienie głębi pytania i jego kontekstowość.
- Wyniki SGE mają obok wygenerowanych przez AI odpowiedzi posiadać link do stron, z których czerpane były informacje.
- Na rozbudowanym panelu znajdą się również inne pochodne zapytania, które mają zachęcać użytkownika do głębszego zaznajomienia się z zagadnieniem.
Jak wyglądać będą wyniki wyszukiwania przy użyciu SGE?
Panel SGE może różnić się od rodzaju zapytania. Może być zarówno krótkim wynikiem, jak i rozbudowaną treścią na całej stronie wyników. Może przedstawiać listę punktowaną, porady, sugestie, w zależności od kontekstu zapytania użytkownika. Generatywne wyniki wyszukiwania mają angażować użytkownika i dostarczać mu jak najlepsze doświadczenie z wyszukiwań.
Czy Search Generative Experience będzie miało wpływ na pozycjonowanie?
Mimo że SGE nie jest jeszcze dostępne w Polsce, już teraz rodzi wiele pytań i wątpliwości. Jednym z największych niewiadomych jest pytanie: jak bardzo SGE wpłynie na SEO? Bo to, że wpłynie, nie podlega nawet dyskusji. Wyniki pojawiające się w nowym panelu SGE z pewnością wpłyną na ruch organiczny stron. Użytkownik ma bowiem otrzymać jasną i skuteczną odpowiedź już w panelu, co może się przyczynić do tego, że nie będzie on już szukał więcej informacji. Wyselekcjonowanie najlepszych i najtrafniejszych oraz najbardziej kontekstowych odpowiedzi na zapytania użytkownika może przyczynić się do tego, że organiczne wyniki wyszukiwania zejdą na drugi plan.
Nie oznacza to jednak, że należy porzucić pozycjonowanie stron internetowych. Właściwie najlepszym rozwiązaniem jest obecnie skupienie się na dostarczaniu użytkownikom bogatych, wartościowych, konkretnych treści, które będą odpowiadały na jego potrzeby i zapytania. Angażujące treści kompleksowo omawiające dany temat i dostarczające użytkownikom istotnych informacji z pewnością będą premiowane. Podobnie jak treści dobrze uporządkowane, z odpowiednią strukturą, łatwe do czytania i zrozumienia, posiadające unikalne grafiki, wypunktowane listy, charakteryzujące się wysoką jakością merytoryczną.
Strategia pozycjonowania może jednak ulec zmianie. Szczegółowe czynniki, które wpłyną na wyniki wyszukiwania w panelu SGE, nie są publicznie udostępnione. SGE nadal pozostaje eksperymentalnym narzędziem, którego działanie jeszcze może ulec zmianie. Dopiero pełne wdrożenie funkcjonalności pozwoli zrozumieć działanie algorytmu.
Jakie strony zyskają dzięki Search Generative Experience?
Dopiero wprowadzenie SGE w pełni pozwoli stwierdzić, jakie strony mogą zyskać, a jakie stracić. Jedno jest pewne – nadchodzi duża rewolucja, która jednak nadal pozostaje w fazach testu, co oznacza, że może jeszcze się wiele w niej zmienić. Po wstępnych informacjach otrzymywanych z raportów uczestników beta testów oraz artykułów od Google można jednak stwierdzić, jakie strony mogą zyskiwać dzięki SGE:
- Strony z bogatą treścią o wysokiej jakości merytorycznej, które jednocześnie są bardzo przystępne w czytaniu i rozumieniu przez użytkownika.
- Strony jasno odpowiadające na zapytania użytkownika.
- Strony z lokalnymi usługami.
- Strony specjalistyczne, o niszowych zagadnieniach, charakteryzujące się dużą wiedzą specjalistyczną.
- Strony o unikalnej treści, które wyróżniają się na tle konkurencji.
Jak przygotować się na pojawienie się SGE?
Pozycjonowanie stron internetowych nie przestanie się liczyć – zmienić się mogą jedynie niektóre podejścia do rozwiązań poprawiających widoczność strony. Analiza słów kluczowych pod konkretne zapytania użytkowników może znacznie zyskać na znaczeniu. Tworzenie zwięzłych i konkretnych odpowiedzi może przyczynić się do pojawienia się w panelu SGE.
Nie oznacza to jednak, że długie wartościowe treści przestaną być widoczne. Treści szczegółowo omawiające dany temat, charakteryzujące się wysoką jakością merytoryczną i takie, które dostarczają użytkownikom konkretnych, skutecznych odpowiedzi na ich zapytania z pewnością będą premiowane. W głównej mierze chodzi o konkretność i unikalność. Dostarczenie jasnego, zwięzłego przekazu, ale nie skąpiącego na oryginalności i merytoryczności może mieć bardzo duże znaczeniu w pozycjonowaniu, a tym samym pojawianiu się w panelu Search Generative Experience.
Strony powinny już dzisiaj zadbać o przejrzystość treści, logiczną strukturę i intuicyjną nawigację. Wydajność strony, jej szybkość ładowania i wszelkie aspekty mające za zadanie dostarczanie jak najlepszych wrażeń użytkownikowi nie stracą z pewnością na znaczeniu. Sklepy internetowe mogą zabiegać o opinie i recenzje swoich produktów. Autentyczne oceny mogą pozytywnie wpłynąć na autorytet strony, a SGE nagrodzić ją i pokazać w panelu generatywnych wyników.
Kiedy Search Generative Experience będzie dostępne w Polsce?
Na chwilę obecną nie wiadomo, kiedy Search Generative Experience będzie dostępne w Polsce.
Search Generative Experience – podsumowanie
SGE jak każda nowość musi najpierw zostać wdrożona i przetestowana. Zmiany, które wprowadzi ta funkcjonalność, z pewnością wpłyną na wyniki wyszukiwania i ruch organiczny, lecz określenie dokładnie, w jakim stopniu będzie to miało miejsce, nie jest na obecną chwilę możliwe. Wszystkie założenia są tylko przypuszczalne. Dopiero wprowadzenie do użytku publicznego SGE może jasno określić, jak bardzo zrewolucjonizuje to SEO i jakie praktyki zyskają na znaczeniu, a które strategie marketingowe będą musiały ulec zmianie.